vrijdag 28 april 2017

'Unieke' mensen

Ik werk bij een publieke instelling in een openbaar gebouw. Iedereen mag dus naar binnen dat brengt met zich mee dat wij ook een hele rits aan 'unieke' mensen binnen krijgen. De een wat meer door ons gewaardeerd dan de ander. Soms vind ik ze eng, fascinerend, vreemd, intrigerend maar bovenal en laten we dat vooral niet vergeten zijn het allemaal mensen.

Sinds de bezuinigingen op de geestelijke zorg merk ik dat er helaas veel meer mensen met een 'gebruiksaanwijzing' op straat rondlopen en vaak komen ze bij ons binnen. Enige tijd geleden zaten een collega en ik bij een balie alwaar een oudere heer met een kerstmuts, paraplu en in een K3 outfit langs kwam. Nu kijken wij al lang niet meer op van heel veel dingen maar het feit dat hij ook nog eens een  fopspeen in z'n mond had intrigeerde ons. Collega ging er achteraan en vond hem tegen de verwarming aanzittend rustig voor zich uit starend. Aangezien hij verder niemand lastig viel hebben we hem maar lekker laten zitten. Hij had het op deze manier in ieder geval warm en droog.

Een ander figuur vond het nodig om de stemmen in zijn hoofd toe te schreeuwen en daarbij was hij ook nog eens zeer vrouwonvriendelijk. Hem is vriendelijk verzocht zijn scheldpartij tegen vrouwen buiten voort te zetten. Gelukkig deed hij dat onder het uiten van een hoop gemopper.

Ik kreeg op een gegeven moment een oudere dame aan de balie die meldde dat haar gegevens hier waren. Zij was door de gemeente hier naar toe gestuurd want de papieren waren onder het gebouw begraven en ze wilde ze terug. Ik heb diverse malen geprobeerd haar uit te leggen dat wij niets begraven maar dat wilde ze niets van weten. Uiteindelijk heb ik haar doorgestuurd naar mijn collega want ik wist het niet meer. Mevrouw was helemaal tevreden dat ze zo goed werd geholpen maar mijn collega kon het wat minder waarderen. Uiteindelijk is mevrouw helemaal happy weer vertrokken.

Er zijn natuurlijk ook minder leuke momenten, zo ook die keer dat we gedurende de sluitingsronde een man in het toilet vonden met een bijl. Hij wilde er niet uit en begon te schreeuwen zodra we ook maar enigszins in de buurt kwamen. De politie werd er bij gehaald en binnen de kortste keren waren ze met 6 man sterk aanwezig. Er was een hoop tumult maar de man werd verwijderd en meegenomen.

Op een middag zag ik dat er een jongeman druk bezig met zijn enorme berg wiet. Hij was alles aan het verdelen in meer handelbare porties. Samen met een collega verzocht ik hem vriendelijk het pand te verlaten want daar zijn we niet van gediend. Ik en mijn collega werden de huid vol gescholden en bedreigd zodat we besloten de politie in kennis te stellen. Nu moet ik zeggen dat mijn ervaringen met de politie in zulke gevallen niet altijd goed zijn, sommige (meestal groentjes) nemen de wet zo letterlijk dat wij er helemaal niets, maar dan ook niets mee opschieten. De jongeman werd buiten de deur gezet en op nog geen meter van die zelfde deur weer losgelaten en dan weet je het wel. Gelukkig maakte de jongeman een fout, hij begon de agenten uit te schelden dus werd hij alsnog meegenomen vooral nadat hij had getracht de ruit van de politieauto in te rammen met z'n hoofd.

In sommige gevallen lul je maar gewoon met de wind mee anders ben jij diegene die de 'wind' van voren krijgt. Helaas kunnen wij in heel veel gevallen niet veel doen. Ze vallen in de meestal gevallen niemand lastig maar soms doet het pijn om deze 'unieke' mensen zonder enige vorm van hulp aan het eind van de dag weer te zien gaan.


2 opmerkingen:

  1. Ik vind het knap van je hoe je ermee om gaat. Voor mij zou het best wel angstig zijn. Zou ook niet zo snel weten hoe ik in zo'n situatie het beste zou handelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sommige situaties zijn ook niet leuk maar gelukkig helpen we elkaar heel veel.

    BeantwoordenVerwijderen