donderdag 6 april 2017

Financieel adviseur

Gisteren was ik bij mijn financieel adviseur en na het invullen van de belastingaangifte wilde ik zo snel mogelijk weg omdat het vrij laat in de middag was. Hierdoor bestond de mogelijkheid dat ik vast zou komen te zitten in het verkeer midden in de stad maar ik werd opgehouden door mijn adviseur.

Hij is jaren geleden vanuit huis begonnen met een eenmanszaakje omdat hij zijn baan in de financiƫle sector niet meer leuk vond. Altijd maar op winst jagen ipv je echt goed verdiepen in iemands financiƫle situatie. Hij heeft destijds zijn baan opgezegd, ruim voor de crisis en is voor zichzelf begonnen. Het liep goed ondanks de crisis omdat hij inmiddels een goede naam had opgebouwd. Toen ik in 2014 mijn huis kocht en hem inhuurde meldde hij dat hij er eigenlijk iemand bij moest hebben omdat de markten zich heel langzaam weer herstelden en hij omkwam in het werk. Zo gezegd, zo gedaan, hij groeide binnen een jaar uit naar een compleet kantoor met 5 medewerkers maar toen...

Hij was weer in dezelfde val als destijds getrapt meldde hij. Personeel betekende dat hij er iedere maand voor moest zorgen dat de salarissen werden betaald, de huur van zijn kantoor en nog veel meer van dat sores. Het betekende dat hij weer op winst moest gaan jagen. Hij heeft het roer opnieuw resoluut omgegooid en gaat alleen door, dat was hem in al die jaren als eenmanszaak toch het beste bevallen. Het begon met z'n allereerste medewerker die een andere baan aangeboden had gekregen en dus bij hem wegging hierdoor waren bij hem de oogkleppen er weer af gevallen. Hij heeft de huur van zijn kantoor opgezegd en het personeel medegedeeld dat ze op zoek moesten naar een andere baan.

Dit is dezelfde financieel adviseur die alle boeken van Ger.hard Hor.mann heeft gelezen. Hij meldde dat het bedrag onder de streep de stress en de zorgen het allemaal niet waard waren. Hij heeft nu besloten gewoon zijn oude klantenkring te behouden en weer terug te gaan naar zijn manier van werken voordat hij weer werd meegetrokken door de stroom. De laatste medewerker neem op 1 mei afscheid en dan is hij weer helemaal alleen.

Ik stond inderdaad vast in het verkeer maar weet je, deze les was het helemaal waard.

1 opmerking:

  1. Ik kan het me heel goed voorstellen. Ik werk ook bewust niet met personeel, omdat ik denk dat me dat veel meer stress op zou leveren dan voordeel. Mijn broer heeft bijvoorbeeld wel personeel (ik denk inmiddels wel zo'n 35 man, dus ook niet een klein clubje) en ik zie dat hem dat soms best wel zwaar valt. Je praat dan natuurlijk wel meteen om een compleet ander bedrijf qua omzet, winst en omvang, maar daar betaal je ook een prijs voor. Mij is die te hoog. Nu heb ik ook wel regelmatig stress, maar ik heb in ieder geval niet ook nog de verantwoordelijkheid over andere mensen erbij.

    BeantwoordenVerwijderen