woensdag 28 februari 2018

1 jaar Kruipruimte isolatie

In april 2017 heb ik mijn kruipruimte laten isoleren, wat merk ik daar nu van. In het begin dacht ik wat is nu het verschil maar zo langzamerhand kan ik het beter en goed uitleggen. De kou die ik altijd voelde tot aan ongeveer mijn knieƫn is weg. Het gevolg hiervan is dat ik veel vaker dan eerder de verwarming op 18 graden zet, een vest aantrek (of aanheb) en daar genoeg aan heb. De enige keren dat ik het wel koud heb is tijdens de menstruatie. Dan is mijn hele lichaam zo van slag en dan wil ik nog wel eens de verwarming wat hoger dan normaal zetten.

Het viel me eigenlijk per toeval pas vorige week op, het is nu al een tijdje behoorlijk koud tijdens de avond en nacht maar nog steeds heb ik s'avonds de verwarming op 18 graden staan. Eerst dacht ik, het is zeker een milde winter maar in tegenstelling dat blijkt het niet te zijn. Deze week is het al helemaal extreem met die koude nachten (en dagen)

Ik merk het vooral wanneer ik gedurende een gehele dag thuis ben. Ik zet de verwarming dan op 17 graden omdat ik her en der aan het rommelen ben en dus in beweging ben, beweging veroorzaakt warmte en dan heb je niet zo heel veel nodig. Later in de middag wordt ik wat minder actief en gaat de verwarming naar 18 graden. Vaak heb ik het dan s'avonds niet eens in de gaten dat hij daar op staat want ik heb het warm genoeg. 

De woonkamer warmt heerlijk op en houdt het nu tenminste lekker vast, de gehele woonkamer is nu gewoon van onder tot boven lekker warm. De voorgaande jaren had ik altijd koude rillingen omdat de kou van de kruipruimte zo enorm optrok en ik gewoon elke keer koude benen en voeten had. Ik stook nu voor mezelf en niet meer voor mezelf & kruipruimte en die kruipruimte was en is groot.

Al met al ben ik uitermate tevreden over het isoleren. Het betekent even een kleine investering maar dan krijg je er wel wat voor terug. Nu ga ik op zoek naar een oplossing voor de vloer van mijn slaapkamer, deze is gelegen boven mijn eigen schuurtje dus daar kan ik wel isoleren, hoe en wanneer ik dat ga doen is nog even de vraag. Ik neig naar PIR platen omdat isoleren met PUR hier zou betekenen dat alle elektra moet worden verwijderd en dat bezorgd me meer kosten dan dat het me wat oplevert. De CV in de slaapkamer wordt niet of nauwelijks gebruikt maar alle beetjes zijn meegenomen. Ik moet hier nog even goed over nadenken en ea uitzoeken maar dat heeft geen haast.

Straks wordt het laatste enkele glas wat in die slaapkamer zit vervangen dus dat wacht ik eerst even af. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten