zondag 4 februari 2018

Gewicht

Ik had beloofd jullie op de hoogte te houden van mijn afslankverhaal. Afgelopen zaterdag had ik mijn eerste echte weegmoment. Mijn doel was om 85 kilo te wegen. Nieuwsgierig als ik was had ik afgelopen week al heel af en toe mezelf gewogen om te kijken of ik in de buurt zou komen. Het zou kielekiele worden maar ik had goede hoop.

Zaterdagochtend, ik woog mezelf en wat stond daar. 84,3 kg...ik nog een keer op dat ding. Misschien is hij stuk, ik had namelijk (en ik weet het ook, buigt hoofd diep in schaamte) er met de pet naar gegooid. Wel opgelet maar als ik 3 keer heel kleintjes nee zei tegen een 'traktatie' ging ik bij de vierde keer overstag en werd de nee een hartgrondig JA. Desondanks heb ik deze maand toch teveel 'gesnoept'  in ieder geval meer dan ik had gewild. Ik zei veel nee tegen dingen maar er zaten ook heel veel ja antwoorden tussen. Beter opletten en mijn gewoontes veranderen.

Hoe krijg ik dit voor elkaar, dan kan toch niet. Ik weet dat ik af en toe een maaltijdvervanger neem maar dat is meer uit luiheid, geen zin in koken, dan dat ik denk dat ik ermee afval. (alhoewel het wel helpt, begrijp me niet verkeerd)

Er kunnen nog een aantal gewoontes weg, mijn hersenen overtuigen me altijd dat ik wel heerlijk mag snoepen in het weekend. Hoewel dat een stuk minder is valt daar nog veel winst te behalen. Overwinningen waren er ook, deze maand de snoeppot op het werk met rust gelaten, niets maar dan ook helemaal niets gehad. De 3 kopjes cappuccino (automaat) op een dag werden er 2. Ik maak er altijd mijn eigen brouwseltje van namelijk, wat extra melk in de mok, deze in magnetron heet maken en dan uit de automaat de cappuccino erbij. Daar valt ook nog wat te winnen, die dingen zijn caloriebommen. Ik wil proberen om er per dag maar 1 te drinken.

Het warme eten moet beter, ik moet meer groente eten. Iedereen die deze blog een beetje volgt weet dat ik walg van groentes. De groentes moeten worden verstopt (heel klein gesneden) en dan lukt het me redelijk. Ik ben druk bezig om gerechten te vinden waarbij ik toch die groentes binnenkrijg. Dit wordt een doel op zich dit jaar. Ik wil in 2018 op z'n minst 5 gerechten vinden met groente die ik lekker vindt en ook blijf eten.

Begin maart is mijn volgende doel 84 kilo wegen. Ik denk dat die 84,3 een uitzondering was hoor, als ik begin maart inderdaad 84 (of minder weeg) ben ik heel tevreden en zit ik op schema. Het helpt natuurlijk wel dat ik inmiddels zeer regelmatig naar mijn werk wandel en weer 2 keer per week sport. Daar was een beetje de klad in gekomen, geen zin, futloos, hele goede smoesjes waarom ik vooral niet het bed uitging en ga zo maar. Wat ook een hele goede bijkomstigheid is, is het feit dat ik voel dat ik geestelijk sterker ben als ik vaker sport. Dit heb ik ook zeker nodig met al die onrust op mijn werk.

Ik ben een proces in werking, voortdurend op zoek naar wat ik  in en aan mezelf kan verbeteren en toch hou ik zo van rust en regelmaat. Als ik daar nu een balans in kan vinden zou dat heel mooi zijn. Dit jaar 2018 ga ik ervoor, ik ga werken aan mezelf, ik zet mezelf op de eerste plaats. (heel mooi gezegd maar nu ook nog doen, in ieder geval ga ik een poging wagen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten