woensdag 1 maart 2017

WOZ ontvangen

Afgelopen dinsdag mijn nieuwe WOZ ontvangen en tot mijn verrassing is er niets veranderd. De waarde van mijn huis is niet verhoogd (of gedaald). Ik had een hele kleine stijging verwacht maar de goede cijfers van onze economie en de daaraan gekoppelde stijging in huizenverkoop kwamen natuurlijk pas binnen aan het eind van 2016. Pas aan het einde van het jaar 2016 begonnen de mensen weer wat voorzichtig geld uit te geven. Ik geloof echt niet dat de gemeente deze WOZ per 1 januari heeft lopen berekenen, dat doen ze al veel eerder dus zijn die goede cijfers ongetwijfeld niet meegenomen in hun berekening.

Natuurlijk zat de huizenverkoop al veel eerder in de lift in de Randstad maar hier in het achtergebleven achterland is dat pas sinds kort. Desondanks had ik een kleine stijging verwacht. Het goede nieuws is echter, ondanks het feit dat mijn gemeente in al zijn wijsheid besloot om de OZB te verhogen (en behoorlijk als ik de cijfers van de diverse instanties mocht geloven) ik minder betaal dan vorig jaar. Gedurende de tien maanden dat het wordt afgeschreven is dat €1,95 per maand minder.

De gemeente heeft genoeg geld 'verdiend' met het gescheiden inzamelen van afval dat men de winst die men daarop heeft gemaakt heeft uitgedeeld aan zijn bewoners. Afval wat je blijkbaar goed gescheiden inzamelt betekent blijkbaar minder kosten dus...men hield geld over. Het bedrag €19,50 heeft men via de afvalstoffenheffing in mindering gebracht. De diftar stortingen (restafval) die ik in 2016 heb gemaakt waren qua aantal hetzelfde als in 2015. Ik hoefde ook in 2016 maar 6 keer een zware grijze restafvalzak te verslepen naar de ondergrondse container.

Dit jaar is wederom mijn doel 6 keer een restafvalzak naar de ondergrondse container brengen en wie weet eentje minder. (al zal dat heel moeilijk worden)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten