donderdag 23 maart 2017

Meer aflossen?

Zoals jullie alvast wel weten heeft de eerste bank zijn rente op 0% gezet. Dit zette me aan het denken, mijn bank zal ongetwijfeld binnenkort volgen, zal ik aan het eind van het jaar toch iets meer aflossen dan dat ik als doel heb gesteld.

Ik had met mezelf afgesproken voordat ik dit huis kocht om elk jaar €1000 extra af te lossen. Nu heb ik een vliegende start gemaakt en zal ik dit jaar voor het derde achtereenvolgende jaar €3000 kunnen aflossen. Dit was het idee en daar was ik al trots genoeg op maar het begon te kriebelen. De rente is schrikbarend laag of zoals het er nu naar uit ziet binnenkort niet bestaand, hoe kan ik dan toch mijn geld voor me laten werken zonder dat ik er risico mee loop.

Ik zit al in aandelen en ondanks alle mooie verhalen brengt dat toch risico met zich mee. Wanneer ik extra-extra aflos betekent dat mindere maandlasten en uiteindelijk levert het mij meer rente winst op. Weliswaar op de lange termijn maar van de eerste winst, de lagere maandlasten profiteer ik gelijk al van.

Ik zit zelf te denken aan een totale extra aflossing van €5000. Die €2000 haal ik dan van mijn buffer af, die kan dat makkelijk lijden maar aan de andere kant geeft het mij een ongemakkelijk gevoel, mijn veiligheidsnet is dan weg. Vreemd hé, maar zo voelt het nu eenmaal. De buffer is groot genoeg. Het is dan niet zo als ik dat bedrag eraf haal dat ik ineens geen nieuwe wasmachine, koelkast ed kan veroorloven, zelfs al zouden alle apparaten allemaal ineens de brui eraan geven dan nog.

Ik heb natuurlijk nog even de tijd, ik los maar 1 keer per jaar extra af en dat is aan het eind van het jaar dus ik kan nog even lekker op twee gedachten hupsen.

Wat denken jullie ?

2 opmerkingen:

  1. Als je voldoende overhoudt gewoon lekker aflossen. Ik zou het ook niet pas aan het eind van het jaar doen, hoe eerder hoe meer rentevoordeel je hebt. Of een paar keer per jaar een kleiner bedrag, dat kan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou ook zo snel mogelijk aflossen, maar ik zou wel een buffer houden waar ik me comfortabel bij voel. Dat je er geen rente meer op krijgt betekent niet automatisch dat het dan geen zin heeft om het te hebben. Ik begrijp overigens uit jouw stukje dat je buffer nog steeds hoog genoeg is als die €2000 eraf is. Je kunt ook overwegen om nu vast die €2000 af te lossen van je buffer en dan de rest van het jaar gebruiken om na te denken over of je dan nog 1000 bij doet, of 3000. Dan profiteer je nu al wel van de besparing in de rente.

    BeantwoordenVerwijderen