woensdag 20 januari 2016

Budgettering

Ik let op het geld dat ik uitgeef, kijk regelmatig op mijn bankrekening en weet redelijk goed wat ik krijg en wat er wordt uitgegeven. Ik ben echter niet fanatiek, tenminste dat dacht ik. Afgelopen week viel ik midden in een gesprek tussen twee collega's die het hadden over het feit dat de maand toch langer duurt dan het salaris toereikend is. Een meldde dat ze constant toch een bedragje van haar spaarrekening af moet halen om rond te komen. Dat verhaal heeft meerdere lagen waar ik hier niet op inga en dat de maand soms langer duurt dan dat zij salaris heeft snap ik ook. De andere collega heeft min of meer eenzelfde situatie als ondergetekende en komt ook regelmatig niet uit.

Ik meldde dat ik het goed kan rooien met mijn salaris en toen kreeg ik de opmerking dat dit komt omdat ik goed met geld kan omgaan. Ik stond met mijn oren te klapperen, ik goed met geld, ik let op en wat ik niet heb kan ik ook niet uitgeven. Ik weet waar mijn prioriteiten liggen, de belangrijkste zijn een dak boven je hoofd (en die houden), G-W-L zodat je een beetje fatsoenlijk in je huisje kunt leven en natuurlijk eten. (anders heb je niet zoveel aan je huis als je aan het verhongeren bent)  De rest hoe 'noodzakelijk' soms is bijzaak, alhoewel nu ik erover na denk, sommige verzekeringen zijn handig en ook wettelijk verplicht.

Toch was ik verbaasd, de collega die zich in min of meer in dezelfde situatie als ik bevindt leeft toch echt niet op grote voet, voor zover ik weet doet ze geen rare dingen dus waarom dan toch. Ik vermoed dat ze van die verborgen uitgaven heeft, die je pas opmerkt op het moment dat je de uitgaven noteert. Dit heb ik ook een hele poos gedaan en nog steeds maak ik maandelijks een globaal overzicht van mijn uitgaven.

Ik budgetteer in mijn hoofd, zo zorg ik ervoor dat mijn boodschappen gemiddeld €30,00 per week zijn, soms is het meer soms is het minder maar over het algemeen kom ik in de buurt van zo'n €120,00 euro per maand uit. De rest van de week moet ik het doen met €40,00, die besteed ik aan bijvoorbeeld de kapper, cadeautjes en andere non-food artikelen. Ik pin dit contant en als het op is ben ik soms zeer creatief met oplossingen. Ik besteed vrij weinig aan kleding en/of schoenen. Ik ga nauwelijks uit (huismus), leen via de bibliotheek soms een goede film en geniet daar al van. Ik neem mijn eigen lunch mee en ga niet naar de bedrijfskantine.

Wanneer ik uit eten ga heb ik meestal via een site een kortingsbon kunnen regelen en/of kopen zodat ik ook hier niet het volle pond betaal. Ik hoef ook niet alle gadgets die er op dit moment zijn, diegene die nuttig zijn wil ik nog weleens kopen maar dan houdt het ook op. In 2015 heb ik bijvoorbeeld mijn eerste smartphone via een abonnement 'gekregen' en het valt me op dat ik dat ding elke twee dagen moet opladen terwijl mijn oude model er tenminste een week zo niet langer overdeed. Ik ga niet elk jaar op vakantie maar als ik ga dan zorg ik ervoor dat ik in een hotel zit (heb een gruwelijke hekel aan kamperen) is wat duurder maar zoals ik al zei, ik ga niet ieder jaar.

Nu vraag ik me af, betekent dit nu dat ik goed met geld kan omgaan. Ik vindt van niet, dit is in mijn ogen bewust met geld omgaan en het zal zeer zeker niet altijd goed zijn maar ik doe mijn best. Rijk qua geld ben ik niet maar tevreden ben ik wel.

1 opmerking:

  1. Haha, zo deed ik het ook toen ik nog alleen op kamers woonde. Ik pinde elke week 40 euro en daar deed ik alles van. Nouja, boodschappen en overige uitgaven zoals de kapper, een verjaardag etc. Vaak hield ik wat over en dan had ik wat meer. Of ik pinde een week niet. Tegenwoordig pin ik elke week 40 euro voor alleen de boodschappen en dan nog wat voor de overige uitgaven. Verder kan ik alle vaste lasten idd ook zo opnoemen.

    BeantwoordenVerwijderen