dinsdag 3 januari 2017

Beschrijving van een typische werkdag

De wekker gaat meestal rond 07.15, de snoozeknop wordt ingedrukt maar om 07.30 moet ik er toch echt uit. Meestal maak ik voor mezelf een lekkere smoothie met diepvriesfruit dus dat moet eerst uit de vriezer worden gehaald, terwijl het fruit staat te ontdooien ga ik me douchen of direct aankleden. Ik douche niet elke dag, slecht voor de huid, slecht voor het milieu en slecht voor mijn portemonnee.

Daarna wordt de yoghurt smoothie met fruit genuttigd (een extreem lekkere is, yoghurt, banaan, advocado, papaya en een pruim. (die is optioneel) Het ligt er maar net aan wat er die week in de aanbieding is op de markt. Advocado's heb ik altijd wel, 5 voor 1 euro. Papaya's moet je even naar zoeken maar ook regelmatig 3 voor 1 euro, hetzelfde geld voor bananen. De rest van de fruit haal ik uit de diepvriessectie van een supermarkt. (bosbessen, frambozen, granaatappelpitjes, tropisch fruit enz)

Nee, ik krijg genoeg fruit binnen maar omdat ik heel slecht mijn groente eet gooi ik er meestal ook nog een aantal schepjes Complete Greens in. Ik zeg er even bij, dat deze link is totaal niet gesponsord. (ik zou niet eens weten hoe) maar dan kun je eens zien wat ik erin gooi om toch aan mijn groente hoeveelheid per dag te komen. De lunch voor die dag wordt ook direct bij het ontbijt klaar gemaakt, meestal is dat 3 sneetjes brood met een hardgekookt ei erbij.

Daarna worden de tanden zeer grondig gepoetst, dat moet ik wel doen omdat ik nogal gevoelig ben voor tandsteen met alle gevolgen van dien. De volgende stap is het opzetten van mijn masker zoals ik dat noem, beetje foundation, wat poeder en mascara en dat is dan ook weer klaar.

Rond kwart voor negen vertrek ik van huis, aangezien ik binnen 5 minuten op het werk ben kan ik vrij laat van huis vertrekken. (dat is wel eens anders geweest in mijn vorige baan) Eenmaal daar aangekomen kijk ik eerst wie er al aanwezig is zodat ik een beetje weet wat me te doen staat. Soms is dat direct een aantal aanvragen cq reserveringen verwerken, soms opruimen, controleren, apparaten aanzetten of binnengekomen boeken uit andere filialen verwerken.

Om 09.45 wordt er met de groep die op dat moment aanwezig is even een bakkie gedaan en allerlei zaken onderling besproken dit kan zowel prive dingen zijn als werk gerelateerde zaken. Om 10,00 staan de eerste enthousiastelingen al voor de deur die dan ook open gaat. Gedurende de dag krijg je verschillende diensten, klantenservice, inlichtingen, jeugdafdeling, administratie, controleren.

Ik heb dan nog een extra optie om diensten te draaien in het archief. Niet iedere collega kan dat en is daarvoor geschikt en/of opgeleid. Dat klinkt nou wel heel duur maar het komt er op neer dat je hier een aantal jaren moet zitten om het een beetje in de vingers te hebben en dan nog heb ik soms het gevoel dat ik eigenlijk nog helemaal niets weet. (denk hierbij aan stamboomonderzoek, het inkijken van bouwtekeningen, oude kranten maw geschiedenis in en van de gemeente)

Lunch is om 12.00 of om 13.00 en is maar liefst een heel uur. Daarna ga je door met de middag en ook daarin draai je weer verschillende diensten. Om 17.30 sluit de bibliotheek (of om 20,30) maar dan ben je nog niet direct weg. Meestal ben ik rond 18.00 of 21.00 wel thuis, dan maak ik eten voor mezelf, soms is dat soep (broccoli soep) of wraps met rijst en zwarte bonen om maar wat te noemen.

Als ik avonddienst heb wordt er een eigen gemaakte diepvriesportie meegenomen naar het werk. Thuis is het op werkdagen meestal een snel gemaakte maaltijd of een eigen gemaakte diepvriesmaaltijd. Op woensdag heb ik altijd vrij (dit omdat er ook weekenddiensten gedraaid worden en die tijd moet ergens gecompenseerd worden) en dan wordt er uitgebreider gekookt en wordt er geexperimenteerd met nieuwe gerechten.

Dat was wel zo'n beetje een typische dag van mijn werkzame leven. De weekenddiensten zijn meestal een klein beetje chaotischer van aard omdat het een stuk drukker is en dan ben je soms heel blij als je s'avonds letterlijk en figuurlijk je beentjes omhoog kan doen. Ik heb wel eens een stappenteller om gehad en dan had ik op een zaterdag meer dan 7 kilometer gelopen louter en alleen in het gebouw waar ik werk. (incl. de vele trappen want ik neem geen lift op het werk)

Dit was een kleine inkijk in een typische dag van consumindersingle.

3 opmerkingen:

  1. Wat fijn werken in een bibliotheek. Ik hoop dat je er nog lang plezier in kunt hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me fijn en afwisselend werk en ook mooi dat je zo aan voldoende lichaamsbeweging toe komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoveel KM lopen in het gebouw is goed voor je conditie dan kom het vast wel goed met die kilo's

    BeantwoordenVerwijderen