maandag 28 januari 2019

Behaaglijk door isoleren

In april 2018  zijn de laatste ramen met enkel glas vervangen door dubbel glas en wat een verschil. Het glas van de balkondeur in de woonkamer werd vervangen en in de slaapkamer werd alles vervangen en wat een verschil, niet te geloven.

Ik had niet gedacht dat het zo'n merkbaar verschil zou opleveren. Afgelopen week vroor het dat het kraakte en ik zat heerlijk behaaglijk in de woonkamer zonder dat ik het gevoel had dat er ergens ook maar iets tochtte. Normaal zet ik de verwarming op 18.5 en dat is wat mij betreft goed, ik doe een extra laagje kleding aan en heb het gewoon lekker warm.

Ik was een hele middag weg geweest en had daarom de verwarming lager gezet en bij thuiskomst zette ik hem op 18 graden omdat ik nog moest koken en dan hoeft wat mij betreft de verwarming niet zo hoog. Pas op het moment als ik erbij ga zitten wordt hij hoger gezet en het is mij nu al een paar keer overkomen dat ik s'avonds de verwarming lager wilde zetten om er vervolgens achter te komen dat ik hem nog steeds op 18 graden had staan.

In de slaapkamer is het nog meer voelbaar. Het was altijd al een koude kamer omdat ik graag in een koude kamer slaap maar ik deed het klapraampje altijd ruim van tevoren dicht omdat het anders te koud werd, dat hoeft nu niet meer.  Het klampraampje gaat pas dicht op het moment dat ik daadwerkelijk naar bed ga. De extra deken voor over mijn voeten heb ik nog wel maar de sokken die ik normaal ook droeg omdat ik anders met steenkoude voeten ging slapen zijn niet meer nodig. Ik ben zelfs een paar wakker geworden omdat ik het zulke warme voeten had (kan ook komen omdat ik inmiddels op die leeftijd ben gekomen dat de menopauze z'n intrede moet gaat doen, dat kan dus ook een oorzaak zijn)

In ieder geval scheelt het enorm, nu alleen nog de koudere plekken keuken en slaapkamer aanpakken qua isoleren en mijn huisje is klaar voor de toekomst. De slaapkamer heeft de minste prioriteit en de keuken zal naar alle waarschijnlijkheid pas gebeuren als ik het geld voor de verbouwing bij elkaar heb gespaard dus dat duurt nog wel even. Maar voor nu, ben ik al zeer tevreden.

3 opmerkingen:

  1. Wij hebben ook hr++ glas i.p.v. enkel glas het scheelt heel veel qua temperatuur in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn hoor, dat je zoveel merkt. Dan doet de investering iets minder pijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat fijn dat je zoveel verschil voelt. Wij moeten dubbel glas installeren voor onze woonkamer en keuken en dit leest erg motiverend!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen