zondag 20 januari 2019

Waterverbruik 2018

Begin 2018 ben ik begonnen met minder douchen. In eerste instantie deed ik het omdat ik zeer vet haar had en constant jeuk op de kop. Ik had al her en der eens gekeken wat nu de oorzaak zou kunnen zijn en te veel douchen zou een oorzaak kunnen zijn. Ik ben daar dus sinds begin 2018 mee begonnen en ik moet zeggen dat het helpt. Mijn haar is minder vet en de jeuk is een heel stuk minder. Het is echter nog niet weg dus ik zoek nog even door of er nog iets is wat ik kan gaan doen om dat 'euvel' te verminderen.

Een hele leuke bijkomstigheid is het volgende, mijn waterverbruik in 2017 was 30 m3 en in 2018 is het verbruik gedaald tot 26 m3. Wow, ondanks het zeer warme weer is mijn waterverbruik gedaald. Nu heb ik geen tuin tot mijn beschikking dus ik hoefde uiteraard niet de tuin nat te houden, de plantjes op mijn balkon moesten echter wel extra water hebben maar blijkbaar heeft dat geen gigantische impact gehad op mijn waterverbruik.

De meterstand van het water heb ik afgelopen week doorgegeven en nu is het even afwachten wat  het maandelijkse termijnbedrag zal worden. In 2018 was dat het enorm bedrag van €7,42. Ik doe het ook niet voor geld, alhoewel dat een heel klein beetje meespeelt, nee in eerste instantie gaat het om het haar op mijn hoofd en in tweede instantie om het milieu en als laatste een lager termijnbedrag.

Wat doe ik om zo'n laag termijnbedrag te krijgen, nou het volgende;

  • 3 keer per week douchen; de rest van de week sta ik bij de wastafel.
  • 2 keer per week de afwas; dat is gewoon luiheid. Alleen als het echt nodig is doe ik het vaker.
  • 1 keer per week de was; meer hoeft ook niet, anders is de wastrommel niet vol. Alleen als het bed verschoont wordt gebeurt het soms vaker. De wastrommel is er een met 7kg  inhoud dus zelfs als het bed erin zit kan er nog wat bij, wat ik dan ook prompt doe.
  • ik werk 32 uur in de week en ben dus niet vaak thuis en als je niet thuis bent verbruik je ook (vrijwel) niets. 
En dat te bedenken dat de watermaatschappij mij, toen ik hier kwam wonen op bijna €25,00 pm wilde zetten. Ik heb dat direct laten verlagen naar €15,00 wat men eigenlijk niet wilde. Ik meldde toen dat ik in mijn vorige huis op €12,00 per maand stond en altijd geld terug kreeg van hun. We sloten toen een compromis en het werd €15,00. (de precieze bedragen weet ik niet meer maar het was iets in de buurt zoals ik hierboven vermeld) Ik ben dus trots op het feit dat ik nu veel minder verbruik, alle kleine beetjes helpen. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten