woensdag 16 januari 2019

Hogere kosten elektra & gas 2019

Ongetwijfeld hebben jullie allemaal meegekregen dat de prijzen van elektra en gas omhoog gaan. Afgelopen november kreeg ik mijn jaarafrekening en werd ik door mijn gasleverancier geadviseerd om mijn termijnbedrag te verhogen met maar liefst €2. Ik heb dit niet gedaan omdat ik een behoorlijk bedrag terugkreeg. Ik besloot het erop te wagen en heb niets aan mijn termijnbedrag veranderd. Ik gok erop dat het bedrag wat ik normaal zou gaan terugkrijgen in 2019 genoeg zou zijn om de verhogingen op te vangen zodat ik vrijwel niets ga merken van de stijgingen. (fingers crossed)

Enkele weken erna drukte mijn moedertje de jaarrekening van haar leverancier in mijn handen en sprak haar verbazing uit over de verhoging die ze had gekregen. Ze ging van €111 naar €139 dit terwijl ze meer dan €100 terug had gekregen. Het blijkt dat wij dezelfde leverancier hebben. Ik heb haar geadviseerd om het toch iets te verhogen maar ook ik vond het nieuwe termijnbedrag wel extreem hoog geworden. Aangezien mijn ouders beide in de 80 zijn hebben ze een wat hogere termijnbedrag dan gemiddeld, als je wat ouder bent schijn je ook wat kouwelijker te worden dus dat was niet vreemd maar zo'n verhoging van het termijnbedrag is belachelijk.

Met z'n allen besloten we hem te zetten op €125, dat zitten ze nog aan de veilige kant vermoed ik. Wij bellen maar we kwamen er niet doorheen, na lang in de wacht te hebben gestaan heb ik neergelegd en besloot mijn moeder om die week het zelf nog maar eens te proberen om het bedrag aan te laten passen. Niet veel later kwam de leverancier in het nieuws dat heel veel van hun klanten hadden geklaagd over de exorbitante verhoging die blijkbaar veel hoger bleek te zijn dan de 'belastingen' erop waren gestegen. Men had er eigenlijk geen goede verklaring voor. (in ieder geval heb ik dat nog niet ergens gelezen)

We hebben dus het nieuwe termijnbedrag van mijn ouders lager gesteld en die van mij is hetzelfde gelaten. In de loop van het komend jaar zullen we wel kijken of we beide termijnbedragen zo goed zijn of dat we ze moeten aanpassen.


1 opmerking:

  1. Wij gingen van 150 euro per maand. Waarbij we meer dan 500 euro terugkregen. Maar liefst naar een nieuw voorschotbedrag van 267 euro!. Contract was afgelopen en zijn gelijk overgestapt naar een andere. Ook daar schatten ze in dat we 190 euro per maand moeten gaan betalen. Ik laat het voorlopig maar zo en ga er dan wel vanuit dat we wat terug gaan krijgen

    BeantwoordenVerwijderen