zaterdag 6 mei 2017

Tuinonderhoud

Het complex waar ik tegenwoordig woon heeft een mooie nette voorkant, gras en een klein strookje tuintje aan de voorzijde. Deze voorzijde wordt redelijk onderhouden, het gras wordt regelmatig gemaaid, er wordt het ea gesnoeid en ga zo maar door.

De achterzijde daarentegen is een complete jungle, bomen groeien als kool, er leven eekhoorns, diverse vogelsoorten waaronder een specht die er een sport van maakt om s'ochtends te gaan 'tikken' en ga zo maar door. De biodiversiteit is enorm, helemaal niets mis mee.

Toen ik hier bijna 3 jaar geleden ben komen wonen heb ik na ongeveer een half jaar eerst eens alle plastic en andere troep verwijderd. (BBQ grill, pannen, glas, volle flessen met alcohol en ga zo maar door) Bij eerste VVE vergadering kreeg ik te horen dat er gesnoeid zou worden omdat de bomen werkelijk zo groot werden dat deze ons toen net nieuw dak in gevaar brachten. Dit is vervolgens ook gebeurt en er verdween een boom (hulst) die vlak voor mijn raam stond. Ik had gevraagd of deze uitgedund kon worden maar voor dat ik het in de gaten had ging deze boom tegen de vlakte.

Ik blij, kon ik tenminste eens een keer naar buiten kijken terwijl ik in de keuken bezig was. Er kwam gelijk ook weer een hoop licht naar binnen. Ik miste alleen 'mijn' eekhoorntjes die nu niet meer op het balkon kwamen om het eten uit de pindakaaspot te pakken. Ze lieten zich altijd met een tak zakken tot de rand en dan konden ze net bij de pindakaaspot. (verder durfden ze niet) Ik heb nog steeds een pot hangen maar nu heb ik alleen nog roodborstjes, vinkjes enzovoort. Ach, ook goed.

Nadat er was gesnoeid groeide het onkruid natuurlijk tot in de hemel, er kwam eindelijk zonlicht op de bodem. Ik stuurde een algemene mail rond met het verzoek om eens gezamenlijk te gaan tuinieren, lees onkruid wieden. Er kwamen in totaal 2 bewoners op af, geen succes dus. Nu moet ik eerlijk bekennen dat het weer die dag werkelijk stormachtig was, dus heel lang zijn we niet bezig geweest maar desondanks hebben we toen een hoop gedaan.  De buurman is een week later nog een keer bezig geweest om alle 'grote' jonge bomen om te zagen met een handzaag.

Sinds dat fiasco doe ik het zelf, ik heb ondervonden dat het tuinwerk me een stuk rust geeft. Ik hou alleen een soort brandgang schoon en dan nog maar tot de helft. Ik heb zoiets, als jullie het zelf niet zien dat het moet gebeuren waarom zou ik dan meer dan 75 meter schoonhouden. Het is een brandgang van ongeveer 3 meter breed die aan de gehele achterzijde van het complex ligt. Ik schoffel ongeveer 30 meter en verwijder de jonge bomen die werkelijk overal de kop opsteken. (wie daar nog eens iets op weet, ik hou me van harte aanbevolen) Vervolgens hark ik het geheel nog eens een beetje amateuristisch aan en dan hou ik weer voor gezien. Ik doe dit eens in de 2 a 3 maanden.

Een van de redenen waarom ik dit doe, is wanneer er ooit brand uitbreekt dan kan de brandweer hier makkelijk bij en eventueel kan er aan deze kant 'gevlucht' worden. Een tweede voordeel is dat ik de klimop in toom hou want als ik dat niet zou doen klimt deze zo weer tegen de muren van het complex op. Jaren geleden was dit gehele complex bedolven met klimop maar die was zo verwoestend voor de muren dat ze deze hebben laten verwijderen. De gehele ondergrond van de achterzijde is echter een en al klimop dus dat moet je een beetje in toom houden anders heb je hem zo weer aan je muren zitten.

Ik ben er van overtuigd dat andere bewoners me regelmatig zien werken maar niemand zal ook maar eens spontaan komen mee helpen. Nu kan ik hier wel boos om worden maar weet je , het is goed zo. Het een beetje zen voor mij, verstand op 0 en gaan. Therapie zonder kosten, alhoewel ik heb het tuingereedschap natuurlijk wel moeten kopen maar dat is het tot nu toe allemaal waard.

3 opmerkingen:

  1. Goed dat je er vanuit een zen-gevoel zo mee om kunt gaan. Toch zou ik daar een beetje voorzichtig mee zijn. Je moet ook een beetje aan jezelf denken, tijd nemen om te ontspannen en leuke dingen te kunnen doen. Zodra je het te druk krijgt kan dat toch gaan wringen.

    Ik zou vanuit jouw positie als bestuurslid het tuinonderhoud op de agenda zetten voor de bestuursvergadering van de VVE en het zo bespreekbaar maken. Het is niet alleen jouw probleem. Je kunt het volgende o.a. aan de orde stellen.

    - het tuingereedschap uit het potje van de VVE te betalen
    - doen we het tuinonderhoud zelf of besteden we het uit
    - laat een hoveniersbedrijf een vrijblijvende offerte maken voor periodiek onderhoud, laat hem aangeven in de offerte wat de risico's zijn als jullie alles maar laten woekeren.
    - neem contact op met de plaatselijke brandweer en vraag of ze eens langs willen komen om te bekijken of de vluchtwegen voldoende zijn (om jouw standpunt te ondersteunen) Zij geven ook ondersteuning en advies om branden te voorkomen, daar zijn ze ook voor.

    Houdt het tuinonderhoud als vast agendapunt voor jullie overleg, zo kun je acties plannen, controleren, evalueren en bijstellen.
    Succes ermee, samen bereik je meer!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zal het zeker weer eens aankaarten bij de eerst volgende vergadering. Thx

      Verwijderen
  2. Zit te denken dat de brandweer het voor kleinere complexen misschien niet zal doen, beter vraag je dan een advies aan bij een brandbeveiligingsbedrijf zoals Ajax.

    BeantwoordenVerwijderen