dinsdag 23 februari 2016

De introverte mens

Enkele jaren geleden sloegen deze 10 onderstaande regels bij mij in als een bom. Ze hebben het over mij. Ik begreep gelijk waarom ik in sommige situaties op een bepaalde manier reageer.


Omgaan met de Introverte medemens

1. Respecteer hun behoefte aan privacy

2. Breng ze nooit in het openbaar in de verlegenheid

3. Geef ze de ruimte om nieuwe situaties eerst te observeren

4. Gun ze de tijd om na te denken, eis niet meteen een antwoord

5. Onderbreek ze niet

6. Kondig op tijd aan dat er dingen gaan veranderen

7. Berisp ze alleen onder 4 ogen

8. Leer ze nieuwe dingen een op een

9. Push ze niet teveel om nieuwe vrienden te maken

10. Respecteer hun introverte karakter. Probeer geen extravert van ze te maken


Eigenlijk leeft een introvert vooral in zijn eigen innerlijk wereld. En een extravert leeft vooral in de wereld om hem heen. Maw een introvert geeft vaak energie in contact met andere mensen, een extravert krijgt juist energie van andere mensen. 

Niet alles is op mij van toepassing maar dat komt omdat elk mens uniek is en geen enkel mens is doorsnee. 



3 opmerkingen:


  1. Wat ik me bij dergelijke lijstjes altijd afvraag....

    Denk je nu ècht dat extraverte mensen het fijn vinden als hun behoefte aan privacy niet gerespecteerd wordt (of, erger nog, dat ze geen behoefte aan privacy zouden hebben...), dat ze het fijn vinden om in het openbaar in verlegenheid gebracht te worden, dat ze geen ruimte nodig hebben om nieuwe situaties eerst de observeren, het op prijs stellen dat er antwoorden ge-eist worden, onderbroken te worden, dingen onaangekondigd veranderd worden, in het openbaar berispt te worden, nieuwe dingen in grote groepen te moeten leren, gepusht te worden om nieuwe vrienden te maken en niet gerespecteerd te worden om hun extraverte karakter?

    ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lees nog eens het allerlaatste stukkie...Een introvert leeft vooral in zijn eigen INNERLIJKE wereld en geeft vaak energie in contact met andere mensen, een extravert krijgt juist energie van andere mensen.

    Desondanks, je hebt ook wel gelijk maar een extravert mens zal er anders mee omgaan dan een introverte.

    BeantwoordenVerwijderen