donderdag 31 maart 2022

OV chipkaart

 Omdat ik binnenkort weer eens een keer met de trein ga bedacht ik me ineens, is mijn anonieme chipkaart nog wel geldig. Nou, niet dus. Hij was al ruim 3 maanden verlopen dus nieuwe gekocht. De prijs is verhoogd met €1,00 van €7,50 naar €8,50. Enkele jaren geleden was daar een enorm protest over en ging de prijsverhoging niet door, nu hebben ze het met de stille trom gedaan en maalt niemand erom. 

Begrijp mij niet verkeerd, ben je een regelmatige trein en busreiziger lijkt mij de kaart een uitkomst, geen gehannes met individuele kaartjes kopen maar voor de reiziger die niet zo vaak reist is het minder leuk. Je betaalt al voordat je de trein/bus/tram in kunt stappen. Ja, je kunt e-tickets kopen maar ik zie dat bij mij op het werk wat voor een gehannes dat is voor mensen die niet zo digitaal onderlegd zijn als de jongeren of mensen die onze taal nog niet machtig zijn. Laten we al helemaal niet meer praten over de kaartjes die via He.Ma zijn aangeschaft, bij ons rent iedereen heel snel weg als iemand vraagt om hulp bij uitprinten/activeren van He.Ma kaartjes. Wat een gehannes. Het lukt ons altijd wel maar wanneer iemand de taal niet machtig is probeer dan maar eens te vertellen hoe, wat en waarom. Pfff..

Maar goed, ik wil wel zo'n kaart omdat ik wel eens gebruik maak van de bus en heel af en toe van de trein. Kaart gekocht, saldo erop gezet en wat bleek ik had nog wat saldo op mijn verlopen kaart staan. Heel veel was het niet, €6,08 maar dat wil ik toch terug hebben. Dus alles maar ingevuld op de site en ik zou het binnen 10 dagen terug moeten krijgen. We zullen het zien.

Ik ga naar Utrecht en volgens mij kan ik dat met 1 trein doen zonder over te stappen, ik heb daar zo'n hekel aan, het opgejaagde gevoel. (ik geloof dat ik dit meer mijzelf aanpraat dan dat het werkelijk zo is) Utrecht Centraal vindt het ik altijd wel leuk vooral de Star.bucks...😄 Daar trakteer ik mijzelf dan echt op, dat is echt een traktatie, genieten. Het interesseert mij ook niet of ik dan mijn trein terug mis, er wordt eerst een cappuccino caramel met slagroom gedronken. 


2 opmerkingen:

  1. Het treinreizen doe ik al jaren niet meer. Ik heb een OV kaart ook voor de bus. Er staat €20 op, meen ik, en stap overal in en uit waar ik wil. Zijn de €20 op dan wordt dat automatisch aangevuld. Mijn man en reisde regelmatig. Het was vaak vreselijk druk en dan moesten we soms een hele tijd blijven staan. We stapten over op eerste klas kaartjes maar ook dat viel vaak tegen. Voor ons geen trein meer als het niet hoeft. Wel de bus willen we nog wel eens nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel af en toe de trein en wat vaker de bus. Alhoewel dat ook de laatste 2 jr niet of nauwelijks is voorgekomen.

      Verwijderen