zaterdag 12 februari 2022

Cv ketel dl.3

De nieuwe ketel snort op dit moment heerlijk rustig. Ze kwamen afgelopen woensdag om 14.30 de ketel installeren. Alles ging vrij soepel en na ongeveer 2 uur was alles in kannen en kruiken. Er was 1 klein dingetje, ik dacht dat ik had doorgegeven dat ik op dit moment een draadloze thermostaat had en dat ik ook een draadloze weer terug wilde. Maar helaas, ik had doorgegeven Wifi en dat betekent dus niet draadloos, hij had de juiste thermostaat niet bij zich en om eerlijk te zijn diegene die ik wilde was nog niet op de markt. (klopt inderdaad, diverse sites melden dat dit echter wel deze maand gaat gebeuren maar die is zo duur dat hij niet in het pakket zit dat wordt aangeboden in de actie)

Ik denk dat ik nog even wacht met het aanschaffen van de thermostaat tenzij de monteur hem  op de kop kan tikken. De oude doet het nog goed (afgezien van de knoppen die ik wat harder moet indrukken).

De monteur meldde mij direct aan bij RE.ME.HA om de garantie te regelen en terwijl ze bezig waren had ik de bevestiging al in de mailbox zitten. Dat is dus gelukkig ook geregeld. Na afloop bestookte ik ze gelijk met vragen waar elk knopje voor diende en na een korte uitleg en ook direct uitproberen werd er opgeruimd en vertrokken ze. (ps you.tube is ook een uitkomst vwb uitleg zodat ik alles nog even rustig kon bekijken)

We hebben de ketel gelijk wat zuiniger dan de fabrieksinstellingen gezet. Ik kon hem nog zuiniger instellen maar ik wil eerst eens dit proberen, dan weet ik het verschil indien ik dat alsnog wil doen. De monteur meldde dat hij de thermostaat uit de factuur zou halen en de vuilafscheider die ik toch heb laten installeren erbij zet. De vuilafscheider haalt lucht en vuil uit de leidingen. Het kon de komende dagen nog wel eens borrelen zei de monteur maar dat is dan de vuilafscheider die zijn werk doet en de lucht ed eruit haalt die tijdens de ketel installatie erin is gekomen. 

Halverwege de installatie hoorde ik de monteur tegen zichzelf mompelen 'wat hangt die ketel toch verdomd mooi in de ruimte, uitstekend werk jongen' Ik moest er om lachen. 

Volgens de monteur kon het zijn zijn dat ik de ketel nog een keer moest bijvullen omdat ze het water en het gas eraf hadden gehaald maar helemaal zeker wist hij het niet. Ze hadden wat extra water erin gedaan om dat te compenseren dus hij vermoedde dat het niet nodig was maar voor de zekerheid meldde hij het toch maar zodat ik niet zou zijn verrast. Het beste is als hij rond de 1.5 en 2 bar (of iets erboven) blijft hangen, gisteren was dat 2,3 (koud) en 2.8 (warm, dat is omdat e.a uitzet, heb ik geleerd). 

Ik moet zeggen, er werd direct netjes opgeruimd, alles werd meegenomen, aangeveegd en na nogmaals e.a. te hebben bewonderd concludeer ik dat ik een verdomd mooie ketel heb. Wat een extra ruimte heb ik erbij gekregen, de oude (bijna 14 jaar oud) was zo groot dat ik in de bergruimte op het balkon niets meer kon neerzetten maar nu dus wel. De ketel die er nu hangt is zo klein dat ik er daadwerkelijk nog wat in kan zetten zonder dat het elkaar raakt.  

De factuur volgde de volgende dag en die kwam op een totaal van €1587,50. De thermostaat staat in bestelling volgens de factuur dus daar wacht ik dan maar even op. De kosten vallen me allerzins mee vooral omdat ik naar mijn mening een ketel heb die top is. Hij staat al 3 jaar in de top 3 in de testen van de consumentengids dus dat is een pluspunt. 

Ik ga het ontdekken. Ik noteer toch de meterstanden en dan kan ik eens kijken of een nieuwe ketel inderdaad zuiniger is. Ik denk echter dat met een nieuwe thermostaat er nog meer zuinigheid uit de ketel gehaald kan worden. 



2 opmerkingen:

  1. ik heb bewust een nieuwe huurketel genomen, aangezien we met paar jaar toch van het gas afgaan en de ketel dan niks meer waard is

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook over nagedacht maar toch gekozen voor koopmjuist omdat ik denk dat het nog even duurt. Het is wikken & wegen geweest vanwege dat feit maar zoals ik al zei toch koop

      Verwijderen