donderdag 11 februari 2021

CV ketel

 Ohh,wat ben ik blij dat ik begin november mijn CV ketel die buiten op het balkon is gesitueerd heb geisoleerd. De vrijdag voor de start van het winterse weekend besloot ik om nogmaals kritisch te kijken naar het isoleren aangezien het zeer koud zou worden. Ik heb alsnog extra lagen piepschuim aangebracht en zoals het er nu uit ziet is dat (tot nu toe) genoeg geweest. Hij zit lekker warm in z'n eigen huisje en met de warmte die hij afgeeft als de ketel aan het werk is (en dat is dus nu 24 uur per dag) houdt hij het goed vol. 

Als het eenmaal weer wat mooier weer wordt zal ik de rest ook doen, ik heb nu alleen de kant gedaan waar de wind op staat, daar zit nu op sommige plekken 3 lagen a 2 cm piepschuim aan de muur. Wat ik ook nog wil doen is de rest van de inbouwkast en wellicht de bovenzijde ook. Ik maak dan een balkje vast aan de voorzijde van de inbouwkast en kan daar ook piepschuim op bevestigen. Er moet uiteraard wel genoeg ruimte overblijven voor de CV ketel om te kunnen 'ademen'. 

De ketel wordt goed onderhouden en is nog niet zo heel oud, hij is 11 jaar oud. Hij kan nog 5 a 6 jaar mee en is dan aan de beurt om vervangen te worden. 

Afgelopen maandag was ik de hele dag op het werk en omdat het zo koud was had ik de verwarming al warmer dan normaal gezet. Hij heeft de hele dag op 16 graden gestaan ook al was ik niet thuis. Normaal zet ik de verwarming op 15 en als ik thuis kom gaat hij op 18 graden of als ik het koud heb nog wat hoger. Maandag trok hij het echter niet, het was ook zo koud met die harde koude oostenwind. Ik kwam thuis zette de verwarming op 18 graden en toen ik zo 3 uur later naar bed ging was het 17.5. Vanaf die dag heb ik de verwarming op 17 gezet en dat gaat uitstekend, hij heeft de ruimte binnen een mum van tijd warm. Hij trok het gewoon weg niet. Hij moest te hard werken en aangezien dat enorm veel energie kost besloot ik de gemiddelde dagtemperatuur dan maar wat hoger in te stellen. 

Gisteren was er voor het eerst weer zonlicht in de woonkamer en voor dat ik het wist was het 18 graden terwijl ik de verwarming op 17 had staan. Heerlijk die zon, daar geniet ik nu echt van. Het betekent echter wel dat de temperatuur heel snel daalt naarmate het avond wordt maar goed, het scheel wel weer. 

De kosten voor de verwarming zullen de pan uit rijzen maar goed, in de kou zitten wil ik ook weer niet. Volgens de berichten stijgt de temperatuur weer volgende week dus dan gaan we maar weer opletten maar nu even niet. Brrr!!!

4 opmerkingen:

  1. Hier koelt het af naar 15 graden in de ochtend. Duurt ook even voordat het weer warm word in huis. Liever iets meer verbruiken dan in de kou zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, dat gevoel had ik ook. Als het goed is wordt het volgende week minder koud dus dan is het al weer sneller warm te stoken maar ondertussen ga ik niet in de kou zitten.

      Verwijderen
  2. Je kunt ook proberen om de thermostaat stapsgewijs (steeds1graadje) higer te zetten. Mijn ervaring is dat de CV-ketel dan niet zo hard hoeft te werken, maar je profiteert al wel van de stralingswarmte. Als de ketel is afgeslagen wacht je even (10 tot 15 minuten) en dan zet je hem weer een graadje hoger. Ik heb gemerkt dat dat, althans bij mij, heel veel scheelt op mijn verbruik.
    Groetjes, Mia

    BeantwoordenVerwijderen