donderdag 1 juni 2017

Kleine Overwinning

Al sinds een aantal jaren ben ik onder stevige controle bij de paradontoloog. Ik had zwak tandvlees en daardoor had ik paradontitis. (let even op het kleine woordje HAD) Er zijn destijds 2 flapoperaties uitgevoerd en ik kon ternauwernood een derde ontwijken omdat ik bloedfanatiek aan het schrobben was geslagen. Ik vond het namelijk maar niets om 2 dagen rond te lopen met gips in je mond. Poetsen, raggen, flossen je kon het zo raar niet bedenken als ik dacht dat het hielp deed ik het. Ik slikte zelfs extra vitamine D.

Heel langzaam zat er verbetering in maar ik ging 2 stappen vooruit en weer 1 terug. Het was soms zeer frustrerend. Het koste en kost me ook een hoop geld, elke schoonmaak kost zo'n €90 euro en de tweejaarlijkse controle kost me zo'n €280 euro. De flapoperaties waren ongeveer €600 euro. Ik kreeg in de beginjaren gelukkig veel terug omdat ik op advies van de paradontoloog mijn tandverzekering op de hoogste trede had gezet. Het was even 1 a 2 jaar nodig zei hij en ik was blij dat hij mij dat advies had gegeven. Het waren even dure jaren maar daarna zwakte het af en kon ik geleidelijk stapjes terug qua verzekering. Ik zit nu al 2 jaar op niveau 2 en dat is te behappen en te betalen.

Vanochtend was het dan weer zover, ik had mijn tweejaarlijkse controle, er werden foto's gemaakt, de pockets werden gemeten en ga zo maar door. Halverwege de behandeling kwam de paradontoloog langs om te zien hoe of wat. Hij was uitermate tevreden, zo tevreden zelfs dat hij voorstelde om nu maar eens naar een 4-maandelijkse controle te gaan ipv een 3-maandelijkse. De diepste pocket die ik nu heb is 5 mm en dat is op de grens van opletten. Je moet weten dat mijn pockets in het begin zo diep waren dat de meetinstrumenten bijna te klein waren. Er waren zelfs pockets met dubbele cijfers nou dan weet je het wel.

Ik was kort na de diagnose heel erg boos op mijn vorige tandarts. Ik was een trouwe klant, sloeg geen controle over, elk half jaar zat ik bij hem in de stoel. Waarom heeft hij niets gezien, waarom heeft hij destijds niets gezegd. Ik weet het wel, hij zat vlak tegen zijn pensioen aan, het kon hem waarschijnlijk allemaal niet zo heel veel meer schelen.

Eenmaal buiten kon ik wel een vreugde dansje uitvoeren maar aangezien er vlak na mij nog meer klanten het pand betraden besloot ik mijn vreugde in stilte te vieren. Ik wist niet dat je zo blij kon worden van het feit dat je naar een 4-maandelijkse controle gaat ipv een 3-maandelijkse.

3 opmerkingen:

  1. Ja, het is duur die mondhygiëne. Fijn dat het beter gaat.

    Ik raag en flos wat af. Ik gebruik tandenstokers van de witte tandenwinkel Lactona interdental cleaner. Deze gaan langer mee. Dat scheelt. Sinds een tijd gebruik ik Corsodyl bij het ragen.ik steek de rgers in de tube.
    Hierna spoel ik mijn mond en dan poets ik met tandpasta. Ik spuug het overgebleven tandpasta met speeksel uit en spoel mijn mond niet.

    Een tandarts promoveerde op tandpasta. Je kunt het zo gek niet bedenken. Daaruit bleek dat het dom was om uit te spoelen. Alle goede eigenschappen van tandpasta gingen zo verloren.

    In ieder geval was de mondhygieniste tevreden. Ze zei dat het rustiger was in mijn tandvlees. Ik mag nu langer wegblijven. Alleen omdat ik Corsodyl gebruik.

    Mijn maximale pocket is 5 mm.

    Poets jij ook je tamdvlees? Daarmee masseer je het en worden de pocket kleiner.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik rag elke dag, mijn paradontoloog heeft elke keer als ik bij hem op bezoek kwam mij geleerd hoe ik het beste mijn tanden incl. tandvlees poets. Spiegel erbij zodat ik alles kon zien en elke keer vertelt hij nog steeds enthousiast hoe ik het best met mijn sonicare (op zijn advies) bij die bepaalde pocket kan komen. Tandpasta interesseert hem totaal niet. Het gaat om de manier en de snelheid van de bewegingen. De tip van het niet uitspoelen had hij ook, zinloos meldde hij, je spoelt het hele effect weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede tandenborstel.

    Ik raagde vaak en goed. Tijd lang Q10 gebruikt. Mee gestopt, doodt ook goede bacteriën. Altijd gedoe..
    Nu kreeg ik een compliment terwijl ik niet anders deed dan anders.

    Niets verteld, maar warempel, ik had zelf minder klachten. Stomweg door dat middel te gebruiken.
    Mondhygiëne kost veel geld.

    BeantwoordenVerwijderen