zondag 30 januari 2022

CV ketel kapot dl.2

 Zoals ik in mijn vorige blog al meldde, de ketel is kapot m.a.w. het werkt niet meer naar behoren. Inmiddels 3 offertes aangevraagd en daarvan heb ik nu 2  binnen. Totale kosten inclusief montage zo'n €1575. Als ik er een vuilafscheider bij doe kom ik op zo'n €1700 uit. Ik ben er nog niet helemaal uit wat het nut van zo'n vuilafscheider is maar men zegt dat het de levensduur van de ketel verlengt maar ik weet het nog niet zo goed. Geldklopperij?, wie het weet mag het zeggen!

Ik heb 2 landelijke opererende bedrijven/instanties om prijsopgaves gevraagd en 1 lokale. De 2 landelijke vroegen al in de offerte aanvraag ingebouwd om foto's, de lokale installateur niet. Nu kan dat zijn omdat het lokale bedrijf letterlijk en figuurlijk bij mij om de hoek zit en ze dus direct kunnen komen kijken maar vreemd vond ik toch wel. Ik wacht af, lokale ondernemers verdienen op z'n minst een kans. 

Een vroeg om nog wat meer foto's en specifiek foto's van het waterafvoer en het rookkanaal. Dat rookkanaal wil ik ook gelijk laten aanpakken omdat dit niet helemaal volgens de regelementen is geinstalleerd. Het werd elk jaar goedgekeurd omdat de ketel zich buiten de woning bevindt en het dus geen kwaad kon maar helemaal koosjer is het niet. De buis naar buiten lijkt uit 3 verschillende onderdelen te bestaan van verschillende grootte. (weird, I know)

Ook heb ik voor mijn gemoedsrust eens gegoogled wat het vervangen van een warmtewisselaar mij zou kosten en daar zag ik door de bomen het bos niet meer. Ik zag een prijs van €591 (excl.btw) en daarna werd het warrig en werd ik overal doorgeleid zonder ook maar ergens een prijsopgave te zien. I broke the internet dacht ik nog. Ten einde raad heb ik het bedrijf dat bij mij de ketelonderhoud verzorgd om hulp gevraagd, weten zij misschien meer. Ook dat moet ik nog even afwachten. 

Inmiddels is het nu weekend en het lokale bedrijf heeft nog niets van zich laten horen en datzelfde geld voor mijn service onderhoudsbedrijf. Teleurstellend. 

De 2 offertes die ik al binnen heb liggen qua prijs niet zo heel ver uit elkaar. Eigenlijk is het enige verschil dat de een er een gratis thermosstaat bij levert als actie en laat ik die nou net ook moeten vervangen. Tevens heb ik met de monteur al appverkeer gehad omdat men iets meer details wilde weten qua rookkanaal en waterafvoer. Qua prijs scheelt het niet zo heel veel van elkaar. Ik zal as maandag nog even aan de monteur vragen of hij de offerte officieel wil doorsturen zodat ik de garanties op de diverse onderdelen van de ketel en de ketel zelf kan vergelijken maar ik neig naar de monteur waarmee ik al contact heb. 

De definitieve beslissing zal ik volgende week dinsdag nemen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten