woensdag 26 januari 2022

Cv ketel kapot dl.1

Vorige week in de nacht van maandag op dinsdag werd ik midden in de nacht wakker van de cv ketel die wanhopig het laatste restje water aan het zoeken was. Shit, was mijn eerste gedachte vergeten bij te vullen..oh knudde. Omdat het midden in de nacht was besloot ik dan maar de wekker vroeg te zetten en als eerste de ketel bij te vullen in de ochtend.

Zo gezegd zo gedaan en het was nodig, leger kon gewoon niet. Ketel helemaal bijgevuld tot boven de 2 bar zodat hij iets kon terug lopen om de druk op de leidingen te corrigeren. Tot mijn stomme verbazing hoorde ik de ketel nog geen 2 dagen later weer keihard werken om water te vinden. Nee, he heb ik ergens lekkage. Alles zoveel mogelijk nagelopen maar niets gevonden, kruipruimte gecontroleerd, alle radiotoren gecontroleerd overal gekeken er ergens ook maar iets lekte. 

Omdat ik niet zeker wist of er inderdaad ergens lekkage was besloot ik het paar dagen aan te kijken maar inderdaad ik moest vrijwel elke dag de  ketel bijvullen. Ik vulde de ketel elke keer tot over de 2 bar aan en de volgende dag stond hij alweer op 1 bar of eronder. 

Service gebeld, ik heb immers niet voor niets een contract. Gelukkig konden die dezelfde dag al komen, ze stonden binnen een uur op de stoep. Snel een paar uur vrij geregeld op het werk en hupsakee snel naar huis.

De monteur dacht eveneens aan lekkage en ook op dat moment hebben we alles nagelopen, zelfs nog een aantal plekken gecontroleerd waar ik niet aan had gedacht maar nee, niets. Hij zei ook dat ik na een week de waterschade al had moeten zien want er zou ergens een natte plek moeten zijn ontstaan omdat water altijd wel zijn weg naar buiten vindt. 

Hij stelde voor om een koude start te maken om er zeker van te zijn dat het aan de ketel lag. Ik meldde dat de ketel al sinds gisteravond op 15 graden staat omdat ik om 22.00 (of nog eerder) richting bed was gegaan. Ik ga de ketel s'ochtends niet aanzetten voordat ik naar mijn werk ga, dat heeft immers geen zin.

Hij zag toen dat de waterafvoer (damp en condens van de ketel) nog steeds lekte, deze waterafvoer wordt via een afvoerpijpje vanaf de ketel naar het riool geleid. Na een nacht en een groot gedeelte van de dag niet aangestaan te hebben had deze maar heel af en toe moeten druppen en niet een constante (snelle) drup. 

Het was dus de warmtewisselaar en dat gaf mij 2 opties, deze laten vervangen of een nieuwe ketel. De warmtewisselaar zou op zo'n €600 komen excl montage en de monteur vroeg zich of de ketel het waard was omdat deze al 13 jaar oud was. Die rekensom had ik ook al gemaakt, nieuwe ketel dus. De monteur voegde er aan toe om dit niet te laten doen bij het bedrijf waar hij werkte want ze waren eigenlijk wel een beetje duur op dat gebied. Ik moest lachen toen hij dit zei, hij was wel eerlijk. 

De ketel doet het nog gewoon, alleen ik moet elke dag of om de dag e.a. bijvullen maar dat geeft mij wel de tijd om 'rustig' offertes op te vragen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten