zondag 23 februari 2020

Meer groente

Ik haat groente, zo dat is eruit. Je hebt echter als mens groente nodig dus hoe krijg je nu als rasechte groentehater er toch redelijk voldoende van binnen. Kom ik aan de vastgestelde normen, nee maar ik ben op de goede weg. Het is al wel met 100% verbeterd het afgelopen jaar.

In de eerste plaats zoek ik net zo lang naar recepten waarbij ik groente goed kan verbergen of dat het zo klein wordt of is gesneden dat ik het over het hoofd zie. Ik hoor je nu al denken, doe normaal eet het gewoon. Het zit tussen je oren, dat zal ongetwijfeld het geval zijn maar het dan zit het wel nog steeds tussen mijn oren. Ik heb dat echt geprobeerd, gewoon eten doe normaal maar ...hier wordt het onsmakelijk maar ik zit dan kokhalzend aan tafel en dat is leuk joh.......niet dus.

Het afgelopen jaar en ook dit jaar al ben ik vrij succesvol geweest in het vinden van diverse recepten die ik wel lekker vindt. Eet ik nu perfect, echt niet. Het is echter wel verbeterd. Bloemkool rijst, venkelknol, groene knol, broccoli, paprika's maken nu deel uit van mijn dieet. Spercieboontjes en spruitjes zijn ook al eens gegeten weliswaar met wisselend succes maar goed, zo heel af en toe zal ik ze zeker eten. Maar het kan altijd beter.

Nu zag ik op internet dat je smoothies kan invriezen inclusief groente. Aha! dacht ik die lust ik wel ( dat deed ik al met fruit) wat nou als ik daar wat extra groente in plaats van alleen fruit instop. Eerst werd spinazie uitgeprobeerd en dat ging uitstekend.

Vorige week zaterdag zag ik op de markt een grote zak gesneden boerenkool liggen voor een euro, die ging uiteraard mee in de tas vervolgens 1 kilo blauwe bessen voor €3,50 en ook dat werd meegenomen. Eenmaal thuis ging ik op zoek naar afsluitbare diepvrieszakjes die ik nog ergens had liggen.

Ik maakte 10 zakjes ready-to-eat smoothies met daarin 100 gram blauwe bessen, ongeveer 30 gram boerenkool en 1 banaan. Je moet een beetje oppassen met groente in je smoothies, doe je er teveel in smaakt het in het geval van boerenkool bitter maar zo'n 30 gram per keer smaakt uitstekend. Het enige wat ik er nog bij doen in de ochtend als ik het uit de vriezer (dat is het eerste wat ik doe als ik wakker wordt) haal is een avocado met 1 of 2 scheppen griekse yoghurt. Je kunt ervoor kiezen dit alles te verdunnen met water. Heerlijk! Op deze manier begint ik al met groente, de eerste 30 gram is s'ochtends al in the pocket.

Voor je het je afvraagt, de afsluitbare zakjes worden na gebruik gewassen en schoongemaakt zodat ik ze gewoon nog een keer kan gebruiken. Beter voor het milieu en beter voor mijn portemonnee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten