dinsdag 11 februari 2020

Intermitterend vasten

Ik had er al verscheidene keren overgelezen en nu ben ik er geen voorstander van om alles zomaar even te doen maar dit trok me gewoon aan. Je lichaam rust gunnen om eens goed alles van binnen op te schonen en alleen gedurende 8, 16 of 24 uur te drinken. Het klonk en klinkt mij heel logisch.

Nu heb ik vrijwel altijd al vloeibare maaltijdvervangers in huis, ik vindt dat gewoon superhandig als ik druk ben en geen tijd heb om te koken. Ik wil dan toch wel de correcte en juiste brandstof in mijn lijf hebben om het te kunnen laten functioneren. Het is zo'n grote pot van een bedrijf dat enige jaren geleden als nummer 1 uit de bus kwam bij een consumentenbond test.  Maaltijdvervangers staan erom bekend dat ze erg vol zijn gestopt met suiker en dat wil ik dus ook weer niet. Dit bedrijf heeft er blijkbaar voor gekozen dat niet te doen met andere woorden er zit minder suiker in maar wel alle vitamines en mineralen die een lichaam nodig heeft. Soms eet ik dit 2 keer per week, soms eet ik dit niet, het ligt er maar net aan hoe druk ik het heb. (en hoe lui ik ben, laten we dat ook niet vergeten)

Vandaag wilde ik het wel eens proberen maar het is ook een sportdag en dat vond ik nou net even iets teveel van het goede. Ik weet immers niet hoe mijn lichaam reageert op het vasten. Dus vandaag maar niet sporten en het intermitterend vasten maar eens proberen. Ontbijt en lunch in vloeibare vorm en het avondeten gewoon 'normaal'. Een heerlijke  gehakt stroganoff met heel veel groente.

Tijd 11.00;  Aangezien ik gisteravond vrijwel direct weer weg moest toen ik eenmaal thuis was vast ik dus bijna 24 uur. Ik nam wel een vloeibare maaltijdvervanger. Ik moet wel iets binnen krijgen. En gisteravond had ik voordat ik het in de gaten had toch 2 volkorenkoekjes naar binnen gewerkt..oeps! (dat is dus hoe het niet moet maar...goed, ik had ze al op voordat ik...bla bla bla.)  Je zou toch denken ik inmiddels zou verrekken van de honger, vreemd genoeg is dat niet het geval, heel raar allemaal.

Het rare is ook en als je dit niet wilt lezen hou dan nu op, ben al 2 keer voor een grote boodschap naar de toilet geweest. Waar komt dit dan vandaan, denk ik dan. Er is al meer dan 13 uur geen vast voedsel naar binnen gegaan, zou het lichaam dan toch bezig zijn met een grote schoonmaak? Zou het dan te druk zijn met schoonmaken en geen tijd hebben om een hongersignaal af te geven. Ik ben heel benieuwd voor wat betreft de rest van de dag.

Tijd 14.45: Rond 12.30 had ik het even moeilijk maar aangezien ik weer een vloeibare maaltijd kon 'eten' viel dat eigenlijk nog mee. Ik moest nog even wat boodschappen doen en stopte bij het vertrek uit mijn huis bijna ongemerkt een snoepje in mijn mond, gelukkig kon ik mezelf nog net tegenhouden, het is immers geen vloeibaar eten mag dus niet vandaag.(in ieder geval niet tot het avondeten)

Wat mij wel opvalt is dat ik eigenlijk de hele dag door aan eten denk en toch geen hele erge trek heb. Misschien is dat omdat het vandaag verboden is om vast voedsel te eten en dat ik daardoor er de hele tijd aan zit te denken maar tot nu toe valt de zgn. hongerklop me heel erg mee. Verrassend.

Tijd 18.00:  Net de warme maaltijd gegeten. 24 uur vasten voorbij, alleen vloeibare maaltijden gehad. Niets tussendoor. Hoe beviel het, het was verrassend makkelijk vol te houden. Ik had het even moeilijk tussen 13.00-14.00 maar daarna was het, zoals gezegd goed vol te houden. Mocht ik het weer eens proberen en is het mijn sportdag dan zal ik toch gewoon gaan sporten. Ik heb nu het sporten over geslagen omdat ik niet wist hoe mijn lichaam zou reageren maar voor de volgende keer ga ik er gewoon bij sporten. Ik kijk dan wel weer hoe mijn lichaam reageert.

2 opmerkingen:

  1. Bij intermittent fasting is het de bedoeling dat je tijdens het vasten alleen water, thee, koffie of light frisdrank drinkt. Geen maaltijdvervanger. Zo'n vervanger zorgt voor voldoende eiwitten en vult daardoor. Daarom heb je ook geen honger. Maar je lijf moet dit wel verwerken en vast dus alsnog niet. Je zou zo'n vervanger als 1e maaltijd kunnen pakken om 12 uur en dan 's avonds een warme maaltijd. Maar zie het dus niet als "vloeibaar dus ik vast".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, zo fijn om te lezen dat er nog meer mensen vloeibare maaltijdvervangers gebruiken in drukke periodes.
    Ik doe dit ook altijd en zo makkelijk.
    Mag ik vragen welke jij gebruikt?
    Gr esther

    BeantwoordenVerwijderen