zaterdag 17 januari 2015

M'n geweten

Zaterdag 17 januari; bedrag uitgegeven; €25,00. Leuk shirtje voor €5,00 gekocht + t-shirt met lange mouwen voor €6,50. Wel alles contant afgerekend dus het weekgeld van €40,00 heeft een deuk opgelopen. Ik heb dus nog €15,00 over voor de hele week.

Vanochtend kocht ik een grote pot capsules met visolie af bij de Hema, grote pot is voordeliger, wel even een grote uitgave op dat moment maar uiteindelijk goedkoper dan elke keer die kleine potjes.

Ik rekende af, er stond groot in het scherm dat ik €39,00 zou terugkrijgen van de €50,00 die ik had gegeven. Gisteren weigerde de pin automaat mijn weekbedrag uit te keren van €40,00. Er waren geen briefjes van €20,00 meer voorhanden vandaar dat mijn weekbedrag dit keer wat hoger uitviel maar omdat ik toch deze uitgave moest doen kwam dat ook wel weer goed uit. (smoesje natuurlijk, ik moet het gewoon doen met mijn vaste weekgeld)

De dame achter de kassa telde netjes het geld terug en er begon bij mij al een belletje te rinkelen maar helemaal drong het nog niet door. Ik loop weg, kijk nog een keer in mijn portemonnee en realiseer me dat ze veel te veel had teruggegeven. Ik had €49,00 teruggekregen ipv €39,00. Ik ben niet terug gegaan, errug he.

Ik heb direct het geld uitgegeven aan 2 shirts. Ik heb mijn schuldgevoelens afgekocht en wel aan mezelf.....dat is volgens mij nog erger.

5 opmerkingen:

  1. ja, inderdaad erg! Wedden dat je wel terug gegaan was als je 10 euro te weinig had gekregen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het dapper van je dat je hier zo eerlijk voor uit komt op je blog, want uit de 7 jaar dat ik achter de kassa werkte bij de Gamma weet ik dat het vaker gebeurt en dat eigenlijk nooit iemand het eerlijk teruggeeft... Toch als je het aan iemand vraagt zeggen 9 van de 10 dat ze dat wél zouden doen. Maar blijkbaar op het moment dat het gebeurt is de verleiding toch te groot om het zelf te houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oeff ... een gewetensvraag. Ik denk dat ik terug was gegaan, maar het is me nog nooit overkomen. Dus ik heb makkelijk praten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het komt niet eens in mij op om te overwegen of ik wel of niet terug ga. Ik tel altijd mee en merk direct op dat het niet klopt, maakt niet uit in wiens voordeel het is. ( braaf hé)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is me zeer zeker overkomen dat ik te weinig terug terugkreeg en nee, ik ben niet altijd terug gegaan. Maar ik moet eerlijk toegeven, dat had ik in dit geval wel gedaan. (zo hypocriet ben ik dan ook wel weer en niet bang om het toe te geven)

    BeantwoordenVerwijderen