maandag 23 november 2015

Gezondheid

Gelukkig is alles goed gegaan met mijn vader, het dotteren is geslaagd. Hij is zelfs al weer thuis, weliswaar nog zeer moe maar toch, weer thuis. Dit heeft mij laten doen inzien dat we van alles kunnen en willen in het leven maar als het niet goed gaat met je gezondheid is niets belangrijk. Ik heb daarom besloten om ook beter voor mezelf te gaan zorgen. Ik was er al min of meer half bakken mee bezig maar door het hele medische gebeuren van mijn vader heb ik de extra motivatie gevonden.

Ik ben ervan overtuigd dat afvallen wat in mijn geval ook nodig is, bestaat uit het doorbreken van gewoontes en die moet je een voor een aanpakken. Ik heb dit ongeveer 7 jaar geleden ook gedaan en toen ben ik 22 kilo kwijtgeraakt, er zit nu ongeveer weer 8 kilo bij op en die moeten er weer vanaf.

De allereerste 'gewoonte' die ik heb aangepakt was de snoeppot op mijn werk, gedurende de gehele dag at ik heel wat dropjes, winegums en nog meer van dit soort ongezonde maar heel lekkere snoepgoed. Ik kan niet vragen of deze pot weggezet mag worden omdat hij voor de hele afdeling is, ik moest dit dus zelf aanpakken. Het heeft me een aantal weken dwarsgezeten maar sinds begin september heb ik er niet meer aangezeten. Ik had het moeilijk in het begin maar nu is het 'eraf blijven' er min of meer in gesleten en dat is precies wat ik wilde.

Het werd tijd voor een tweede stap en die heb ik vorige week ingevoerd, geen Latte Macchiato meer op het werk. Het zijn niet zulke grote mokken waarin de Latte zit maar elke keer zo'n goed gevulde plastic bekertje tikt ongemerkt toch aan. Ik las ergens dat het wel 250 Kcal bevat, nou denk ik dat ze hier een grote mok bedoelen maar zeg eens dat er 100 Kcal in zo'n plastic bekertje zitten. Ik dronk er regelmatig 3 op een dag, dat is maar liefst 300 Kcal per dag die ik zo even ongemerkt naar binnen zat te werken. Het zal wennen worden maar de thee is ook lekker. Het duurt enkele weken voordat ik hier weer aangewend ben. Gewoontes afleren duurt even dus geduld is een schone zaak. Ik wil het immers de rest van mijn leven volhouden.

Ik hoop hiermee ook uiteindelijk geld te besparen. Het doel is immers om beduidend minder snoepgoed te gaan kopen maar dat is weer een stap verder, eerst maar eens aan stap 2 wennen. Ondertussen ga ik al wel proberen te minderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten