maandag 21 september 2015

Afvalscheiding

Ik doe mijn best om een klein steentje bij te dragen aan een beter milieu. Ik scheid mijn afval zo veel mogelijk zoals;
  • papier
  • drankenkartons
  • plastic (wordt aan huis opgehaald)
  • glas
  • GFT (wordt aan huis opgehaald)
  • blik
  • chemisch afval (hieronder versta ik batterijen, verf enz.)
Ik moet zeggen dat mijn gemeente aardig aan de weg timmert met het afval. Ik krijg echter sterk de indruk dat dit meer een prestige kwestie is van de politieke partijen dan dat ze hierbij denken aan de inwoners. Maar goed, ik neem het zoals het is, het bevalt me, ik heb het gevoel dat ik een klein beetje meehelp.

Het weinige dat ik dan nog heb gaat dus bij het restafval. Netjes schrijf ik op wanneer en hoe vaak ik nu al mijn diftar pas heb gebruik. Gisteren leegde ik voor de zesde keer dit jaar mijn volle restafvalzak in de ondergrondse container. Ik weet nog goed dat ik dit jaren geleden 1 keer per week moest doen. Eerst gingen de drankenkartons eraf, toen het GFT afval en vervolgens het plastic en sinds kort kan hier ook het blik bij. 

Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet altijd een hele volle zak weggooi, dit omdat bij mooi weer het ea toch wel gaat ruiken maar dit jaar viel me dat 100% mee. Als iemand daar nog wat op weet hou ik me van harte aanbevolen.

Maak je gebruik van de ondergrondse container dan kost je dat per keer € 1,35. Je kunt op de site van de gemeente controleren hoe vaak je er gebruik van hebt gemaakt. Zo kun je de rekening van de gemeente controleren. Je hebt een vaste kostenpost vwb afval en dan volgt het gedeelte afhankelijk van wat je weggooit.

Recycle jezelf ook, wat en hoe dan, doet je gemeente ook enige moeite en wat zijn de kosten daar dan van.

2 opmerkingen:

  1. Een leuk thema afvalscheiding. Ik ben altijd al een actief afvalscheider. Ik gebruik een compostvat in de tuin voor bemesting van mijn planten. Daarnaast gebruik ik een groene container en een papiercontainer. Plastic word in mijn gemeente appart opgehaald. Rest afval is een diftarsysteem. Je hebt kleine en grote containers ik heb een kleine en daarvoor betaal ik € 4,25 per leging. Het rare is dat je eerst 15 keer betaald en achter af moet bijbetalen of terug krijgt. Ik heb geen inzage wanneer de container geleegd is. Vorigjaar 2 keer en dit jaar 3 keer. Ik schrijf het op mijn afvalkakender. Helaas geen aparte inzameling voor blik en drankkarton.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien kun je zakjes e.d. die je krijgt bewaren en restafval dat zeker gaat stinken daar eerst in verpakken voor je het weggooit. Of dat je bijvoorbeeld een hele week je spul eerst daar in doet, het goed dichtknoopt, en dan pas in de 'grote' vuilniszak.

    BeantwoordenVerwijderen