donderdag 10 september 2015

Afgemaakte klusjes

De vakantie zit er al bijna weer op en de klusjes die ik wilde doen heb ik zo goed als allemaal af. Het kattenluikje zit nu mooi dicht, al zeg ik het zelf. Ik heb er een klein stukje hout voor gemaakt, netjes geschilderd, eerst met grondverf daarna met de correcte deur kleur.

Afgelopen week heb ik hem erop geschroefd met behulp van een soort waterdichte constructielijm voor extra stevigheid. Ik gebruikte 8 schroeven, ik had er eerst 4 ingezet maar ik zag dat het toch niet mooi strak tegen de deur aanzat dus nogmaals 4 schroeven erin gezet. Schroeven ook voorzien van een kleurtje anders was het geen gezicht. Plaatje gaat er toch niet meer af dus dat kan wel.

De verwarmingsbuizen zijn nu allemaal voorzien van hun extra isolatiejasje dus ook dat klusje kan ik van de lijst afstrepen. Ik zit nu alleen te bedenken dat de CV buizen bij de ketel nog wel moeten worden voorzien van wat plakband anders laat het jasje weer los. Goed, dat moet dan nog.

Het rolgordijn wat hing in de slaapkamer is vervangen door een verduisterende, heerlijk. Ik wordt toch wat later wakker en dat is mooi meegenomen rust. De slaapkamer is ook wat lichter geworden aangezien de vorige donkergrijs was en deze verduisterende creme wit.

De open haard is nu helemaal klaar, dat geld ook voor de salontafel. De gaten richting kruipruimte zijn ook dichtgemaakt, moet ik alleen nog even netjes gladschuren. De gaten werden gebruikt om de kabels te verbergen die gebruikt werden voor diverse media. Ik heb die niet dus dat kon mooi dicht, scheelt een enorme koude tochtstroom.

De ruimte boven de koelkast is nu ook klaar. Ik heb daar latjes ingezet zodat er een plank op kon worden gelegd en aan de voorkant heb ik een sierlatje gezet zodat ea ook nog mooi is om tegen aan te kijken. Ik moet alleen nog iets bedenken waardoor de ruimte tussen de plank en de koelkast bruikbaar wordt, suggesties zijn dus welkom. (misschien toch nog een extra plank)

Er is een wasrek opgehangen aan de muur van het kleine balkon zodat ik hier wat was kwijt kan. Hij hangt lekker droog dus zelfs als het regent zou ik hier wat kunnen hangen.

Ook heb ik een poging gewaagd om te isoleren, dat liep uit op een sneeuwstorm van piepschuim. Ik heb een inbouwkast in de slaapkamer die niet is geisoleerd. Hij bestaat uit een muur van maar 1 steen dik. Ik kwam daar achter toen ik 'ontdekte' dat ik de plank die de bovenkant moet voorstellen er zo kon uit wippen, daar is niets mis mee maar daardoor kwam ik wel erachter dat dit wel een laagje isolatie kon gebruiken.

De ene kant van de muur komt uit op de (afgesloten) trappenhal dus dat zal niet zo snel heel erg koud worden maar de andere kant van de kast komt uit op mijn balkon. Ik begon vol goede moed aan het isoleren en omdat het maar een kleine ruimte is koos ik voor piepschuim (6cm dik) ik sneed het op maat, dat paste al niet omdat ik de plank niet had gezien die daar hing, weer een stukkie eraf, nu paste het gelukkig. De constructielijm erop gedrukt maar dat pakte niet, de plaat viel weer naar beneden. (op mijn kop, de losse piepschuimkorrels zaten dus nu in mijn haar).

Vervolgens had ik het zo gefabriceerd dat ik mbv het piepschuim een extra dak had gemaakt, wat was ik daar trots op, zat strak, dat moet wel isoleren dacht ik zo. De plank die het geheel zou afmaken werd ook voorzien van een dikke laag piepschuim maar ik was vergeten dat die plank via vele rare bewegingen weer op z'n plek moest worden gezet daar ging dus mijn extra (piepschuimen) dak. Ik heb dus alleen de plank nu voorzien van een dikke laag piepschuim. Ik werd er gefrustreerd van en ik weet helaas van mezelf dat ik dan moet ophouden want dan gaat het mis. Het gevolg van dit alles was dat ik s'avonds nog piepschuim uit mijn haar zat te halen en de dagen erna vond ik (ondanks herhaaldelijk stofzuigen) nog overal, ja je raadt het al piepschuim. Dat isoleren staat nu even op een laag pitje totdat ik weet hoe ik het wel moet doen.

Al met al ben ik redelijk tevreden met mijn eigen kluspogingen. Ik ben wat minder 'bang' geworden om de boor te hanteren dus er is wat dat betreft vooruitgang. Ik wordt steeds handiger.


1 opmerking:

  1. Leuk om te lezen dat je groeit met je klussen. Als je er voor openstaat leer je steeds nieuwe vaardigheden en leer je compleet nieuwe dingen. Je moet dan wel fouten durven maken. Soms is het lastig als het niet gaat zoals je wilt maar dat zijn vaak de 'harde' leermomenten.

    BeantwoordenVerwijderen