woensdag 25 maart 2015

Belastingaangifte

Vorige week moest ik dan toch aan geloven, ik mailde mijn financieel adviseur en sloeg aan het verzamelen. Bankenoverzicht, beleggingen, jaaroverzichten en nog een heleboel zorgrekeningen die ik ondanks het feit dat ik de hoogste tandverzekering had afgelopen jaar alsnog moest bijbetalen. Gelukkig zal dat dit jaar een stuk minder zijn, alle verbouwingen in de mond zijn afgerond en nu is het een kwestie van bijhouden.

Ik heb vorig jaar mijn appartement gekocht en daarvoor een adviseur ingehuurd, deze had ook in zijn pakketje zitten dat hij mijn eerste belasting aangifte gratis zou doen.

Hij had al gezegd dat hij zijn eigen honorarium zou terugverdienen, dus ik stapte blijmoedig zijn kantoor binnen, nu zou het dan toch eens even gebeuren. Ik had mezelf al helemaal rijk gerekend, waarvan weet ik achteraf eigenlijk nog steeds niet maar 'a girl can dream' toch.

We begonnen gezamenlijk de formulieren in te vullen, alhoewel invullen, de belastingdienst had dit al grotendeels gedaan, ik viel bijna van verbazing bijna van mijn stoel. Het helpt natuurlijk wel fouten te voorkomen maar aan de andere kant denken mensen dan vaak, zal wel goed zijn, stuur hem zo op met als gevolg, dat je het ea vergeet dat je kan terugvragen. Ik krijg het vermoeden dat de belasting dit eigenlijk zo wel goed vindt, die hopen natuurlijk dat je zo min mogelijk terugvraagt.

Stap voor stap nam de financieel adviseur me mee in de wondere wereld van de belasting aangifte, als hij het doet stelt het niets voor maar als je het zelf doet, zucht,steun en kreun. Ik kreeg aan het eind van de rit een behoorlijk bedrag terug, het was minder dan ikzelf al bij elkaar had gedroomd maar toch een heel behoorlijk bedrag.

Ik zag mijn kans schoon en vroeg wanneer het beste tijdstip was om extra af te lossen, ikzelf had beredeneerd dit aan het eind van het jaar te doen zodat je qua hypotheekrente het maximale eruit haalt en je niet aan het eind van het jaar deze rente weer gedeeltelijk moet terugstorten.

De adviseur was niet zo happig op het aflosverhaal omdat ik al aflos (annuiteitenhypotheek) maar adviseerde toch eerst tot het maximum op te potten en dit te gebruiken voor verbeteringen aan het huis en daarna extra te gaan aflossen om zodoende de belasting op je eigen vermogen te ontlopen. Hij rekende even snel uit hoeveel ik dan nog zou moeten sparen maar zag al gauw dat ik dit jaar daar al mee moest beginnen om inderdaad die belastingheffing te ontlopen.

Ik heb besloten om dit inderdaad aan het einde van het jaar te doen en zal daarvoor een gedeelte van de teruggave en mijn vakantiegeld gebruiken. Ik heb mijn hypotheek 20 jaar vastgezet tegen een behoorlijk lage rente en ik wil graag nog maar een klein bedrag hoeven af te lossen aan het eind van die periode. Het ideale plaatje is dat ik gedurende die 20 jaar de rest van het bedrag ook aflos maar ik moet rondkomen van 1 salaris wat net onder modaal is dus of dat gaat lukken. Ik kan het allicht proberen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten