zondag 15 januari 2023

Geluidsreducerende oordopjes

 In de kerstvakantie is het een komen en gaan van kinderen bij onze instelling. Kleintjes, pubers en studenten. Dat brengt een hoop lawaai met zich mee. Dat brengt zoveel lawaai met zich mee dat ik nu geluidsreducerende oordopjes heb gekocht. Kleine mensjes kunnen van plezier heel hoog gaan gillen. Dat is even niet erg maar dag in, dag uit tijdens de vakantie brrrrrrr.

Afgelopen vrijdag heb ik ze getest en ik kon ze goed testen want toevallig kwam een school onaangekondigd binnen met 2 klassen. Dit mag niet omdat wij dan geen overzicht meer hebben en de meeste maar gelukkig niet alle docenten laten hun leerlingen compleet los. We hadden net maar dan ook net het voorlezen van de allerkleinsten achter de rug. Wat een ramp zou het zijn geweest als bijna 40 leerlingen tijdens het voorlezen van de allerkleinste naar binnen waren gekomen. (oa daarom mag het niet onaangekonigd en dat weten ze maar soms)

De docente werd er op gewezen dat dit niet mag en daar was ze zo verbolgen over dat ze de leerlingen overal en nergens liet lopen. (of ze had er werkelijk geen zicht of controle over) Het gevolg was dat ik en mijn collega ineens ongeveer 25 leerlingen schreeuwend, gillend en rennend voor onze balie hadden terwijl de telefoon gewoon bleef doorgaan. 

Ik heb de binnenkomende telefoontjes rustig met de oordopjes in de telefoon kunnen afhandelen, dat verraste mij totaal want hoe dan? De geluiden komen minder hard binnen en zijn dusdanig 'zachter' zodat je je kunt concentreren op datgene wat jou aandacht vraagt. Je kunt gewoon een gesprek voeren, niet alleen dat maar ook aan de telefoon dus.

Nu ik ze in had vroegen al meer collega's hoe het beviel want de kerstvakantie had er qua geluid in gehakt merkte ik ineens. Meerdere collega's melden dat ze gewoon met hoofdpijn naar huis waren gegaan aan het eind van de dag. We hebben echt gemerkt dat mensen minder te besteden hebben en niet op vakantie zijn gegaan om vervolgens op zoek gaan naar gratis uitjes om kinderen te vermaken en dan is de bibliotheek een heel goed alternatief. Niets mis mee overigens maar moet dat dan gepaard gaan met zoveel lawaai. 

Ik kwam ook de directeur tegen. Uiteraard op het moment dat de 2 klassen al weer weg waren. Ze zei niets maar ik ben benieuwd of ik nog wat te horen krijg over het feit dat ik oordopjes in had. Laten we eerlijk zijn het is in eerste instantie niet leuk om tegen iemand te praten die oordopjes in heeft dan lijkt het net alsof diegene geen zin in zijn of haar werk heeft maar in sommige gevallen is het ook heel productief, efficient en in mijn geval ook echt aandacht voor mijn klant terwijl er tig leerlingen om ons heen dansen. 

Het was een testdag om te kijken hoe het ging, kon ik een normaal gesprek voeren, deden ze zeer aan het eind van de dag, vielen ze op. Het was in ieder geval die dag een succes! Ze liggen nu permanent in mijn kluisje op het werk zodat ik er altijd bij kan in geval nood (geluidsoverlast) De oordopjes deden geen pijn aan het eind van de dag, ik kon gewoon de telefoon opnemen, een gesprek voeren maar de hoge tonen werden gefilterd. 

Het is ook niet mijn bedoeling om ze elke dag in te doen maar wanneer het nodig mocht zijn dan heb ik ze binnen handbereik.

Waren ze duur voor mijn idee wel. Ik zou nooit €24,95 betalen voor 1 paar oordopjes maar in dit geval zijn ze het wel waard. 


1 opmerking:

  1. Ik kan me goed voorstellen hoe het is om twee klassen over de vloer te hebben met een docent die niet zorgt dat ze zich normaal en rustig gedragen. In het verleden ging ik ook vaak met een klas op stap, gelukkig heb ik nooit ordeproblemen gehad en was het altijd leuk. En ja, ik heb ook wel eens leerlingen terug naar school gestuurd omdat ze zich niet konden gedragen. Dan moesten ze zich melden bij de directeur, die dan ook nog de ouders belden. Daarna was zo'n leerling nooit meer vervelend bij een uitje!

    BeantwoordenVerwijderen