donderdag 1 september 2022

Energie kosten

 Om gek van te worden. De prijzen hiervoor rijzen de pan uit. Ik controleer nu ook regelmatig het termijnbedrag voor mijn ouders en ik wordt gewoon kwaad. Ze hebben gelukkig niet zo'n groot huis, een seniorenwoning en mijn moeder let gelukkig goed op. Mijn vader niet, hij vergeet het. (ouderdomsdementie vermoeden we) Inmiddels heb ik al 3 keer hun termijnbedrag moeten aanpassen. Maart 2022 werd nog geadviseerd om het termijnbedrag naar beneden te doen. Mijn moeder heeft dit toen niet gedaan omdat ze het al zag aankomen. (slim dametje) en dan heeft ze in zekere zin gered. 

Ze zaten op €118 per maand inmiddels is dit €265 geworden. Nu is dat al sinds een paar weken goed genoeg. Ik hoop dat het zo blijft. Het is niet dat ze dit niet kunnen ophoesten maar hun budget wordt wel krapper op deze manier. Moeders opperde al dat ze dan maar niet meer moet sparen. Verbaasd vroeg ik waarom ze nog spaarde (ze hebben al een ruime buffer om kapotte spullen te vervangen) ze zijn beide ruim in de 80 dus waarom nog sparen. Ach, het aard van het beestje. 

Ik heb al voorgesteld aan mijn moeder om een papiertje op te hangen bij de thermostaat. Want helaas is mijn vader zo dat op het moment dat mijn moeder de deur achter zich dicht om ergens naar toe te gaan zet hij de thermostaat omhoog want hij heeft het altijd koud. (zelfs nu het al weken zo warm is presteert hij het om nog te zeggen dan hij het koud heeft) Hij is hart & longpatient en heeft daardoor geen goede doorbloeding meer dus het enigszins wel te begrijpen maar als het gas nog veel duurder wordt dan wordt het wel een probleem.

We hopen dat een papiertje onder de thermostaat een beetje helpt zodat hij er toch over nadenkt voor hij de thermostaat hoger zet. Let wel, het is niet koud in huis. In de winter is het overdag 18 grd en als ze s'avonds voor de TV zitten gaat hij op 20 grd dus koud hebben ze het echt niet. Maar ja, oudere mensen hebben het nu eenmaal eerder koud dan jongeren. Mijn moeder heeft al voorgesteld om lange onderbroeken voor hem te kopen dus dat scheelt weer. Bovendien blijft ze het tegen hem herhalen dat gas duur is dus we hopen dat nu die info een klein beetje blijft hangen.

Het ergste vindt ik nog de totale onverschilligheid van Kabinet Rutte, ze weten echt niet hoe bij sommige burgers het water tot aan de lippen staat. Mocht om een grote bedrijfssector gaan dan weet het kabinet niet hoe snel ze met geld over de brug moet komen maar als het gaat om de 'simpele' burger dan kunnen ineens de systemen het niet aan. Dan heeft hij het over maatwerk door de gemeente maw het kabinet trekt wederom zijn handen er weer van af.  

Ik verwacht ook niets anders meer, ze maken er een zooitje van. Ik weet ook heus wel dat ze echt niet alles kunnen voorzien & voorkomen maar de laatste jaren is het werkelijk om te janken v.w.b. de puinhopen die ze hebben veroorzaakt. De toeslagen, de dividendbelasting vwb de grote bedrijven, de stikstofzooi en laten we het al helemaal niet meer hebben over hoe de Groningers zijn en worden behandeld en de klimaatcrisis...zucht laat ik er maar over ophouden. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten