dinsdag 5 april 2022

Verwarming

 Iedereen weet dat de gasprijzen omhoog zijn gegaan. Ik moet eerlijk bekennen ik merk er gelukkig (nog) weinig van. Vorige week controle gedaan naar aanleiding van het feit dat mijn gasleverancier had aangekondigd de prijzen te verhogen met gemiddeld €10. 

Het termijnbedrag dat ik heb is (nog) hoog genoeg om de kosten op te vangen. Opletten doe ik echter wel en ik moet zeggen dat lukt aardig. De verwarming heb ik een halve graad lager gezet dan normaal. De temperatuur dat ik nu instel als ik ga slapen of als ik  niet thuis ben is 14,5 in plaats van 15 graden. Wanneer ik thuis ben en het koud heb gaat de verwarming naar 17 graden en ik doe een lekkere warme fleecevest aan. Tot nu toe is dat geen enkel probleem. Het helpt echter wel met de kosten. 

Ik kreeg laatst een overzicht van de hoeveelheid gas wat ik had gebruikt en dat was behoorlijk minder dan vorig jaar. Nu heeft het lekkere weer gelukkig de afgelopen tijd ook meegeholpen. (alhoewel het nu behoorlijk koud is en het recentelijk heeft gesneeuwd) 

Ook de nieuwe CV ketel helpt een klein beetje mee. Ik voel dat deze veel sneller en beter de ruimte verwarmd en minder energie gebruikt om dit te doen.  

Ik had wat zorgen over mijn ouders die ook te horen zouden krijgen hoe of wat v.w.b. gas maar ook daar bleek het mee te vallen. Ze kregen heel iets terug namelijk €31 en hun termijnbedrag werd lager. Dat heeft mijn moeder onmiddellijk weer op hetzelfde niveau laten zetten zodat ze straks niet voor verrassingen komen te staan. Ze moeten rond komen van aow en pensioen, ze hebben het niet slecht maar van sommige bedragen omtrent het gasverhaal schrok ik wel want als ze erg omhoog zouden zijn gegaan zou het wat krapjes worden. 

Gelukkig valt het in ieder geval tot nu toe heel erg mee. 


2 opmerkingen:

  1. 17 graden zou ik echt leven in armoede vinden. Maar goed, iedereen is weer anders. Ik zie een redelijke temperatuur als een basisbehoefte, zoals eten en ademen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nu kan het wel en ben ik eraan gewend maar in de winter redt ik het ook niet met 17 grd. Dan zit ik rond de 18 a 19 maar nu, ik ben het gewend en heb het al snel warm.

      Verwijderen