dinsdag 9 maart 2021

Koffiegeld

 Al sinds jaar en dag betaal ik op mijn werk al gelang naar de hoeveelheid uren die ik werk koffiegeld. In mijn geval is dat €7,50 per maand oftewel €90 per jaar. Dit is naar de mening van veel van mijn collega's een achterhaald systeem. Ik weet niet anders, alhoewel nu ik erover nadenk heb ik nooit koffiegeld betaalt in mijn eerste 'echte' baan. In de loop der jaren was er al wat protest geweest en ik herinner mij een collega die er tegen in opstand was gekomen omdat ze nooit koffie dronk en zelfs haar eigen theezakjes meenam omdat ze een bepaalde smaak nu eenmaal lekker vond. Het verweer van onze directie was, wij laten onderhoud plegen, er wordt elektriciteit gebruikt, wij voorzien jullie van plastic bekertjes. 

Als het nou heerlijke koffie was zou ik zeggen, daar wil ik best voor betalen maar dat was het en is het niet. Het onderhoud aan de apparaten was/is minimaal, alleen als het apparaat echt stuk blijkt te zijn wordt er een monteur bij geroepen en dat duurde vervolgens meer dan een week omdat anderen voorgingen en waarom gingen anderen voor, die hadden een onderhoudscontract. Wat bleek, wij hadden helemaal geen onderhoudscontract meer dus dat argument viel weg. 

De plastic bekertjes werden vervangen door zelf meegebrachte mokken en mokken die door het bedrijf werden gekocht dus ook dat argument viel weg. Ze bespaarden er bovendien jaarlijks een hoop geld mee door die milieu vervuilende plastic bekertjes af te schaffen. 

De OR meldde elke keer bij de directie dat koffiegeld toch echt een beetje uit de oude tijd was en dat werknemers toch niet hoefden te betalen om koffie te drinken terwijl 3e partijen gewoon gebruik konden maken van onze machines. (en wij hadden voor de corona dagelijks veel derde partijen over de vloer) 

Nu met corona werkt bijna iedereen, behalve de klantenservice thuis en onze eigen technische dienst is inmiddels zo bedreven geworden in het oplossen van de storingen aan de diverse koffie apparaten dat er helemaal niemand meer gebeld hoeft te worden als zo'n 'ding' stuk is. De directie heeft nu in al haar wijsheid besloten dat er dan maar geen koffiegeld meer gevraagd moest worden. 

De koffie is nog steeds niet om over naar huis te schrijven maar ik hoef er dus met ingang van 1 maart niet meer voor te betalen. Ik neem meestal mijn eigen melk mee van huis zodat ik bij de espresso (wel uit de automaat) opgeschuimde melk kan doen zodat ik nog iets binnen krijg wat op een cappuccino lijkt. Ik drink maximaal 2 kopjes per dag op het werk, vaak minder omdat het gewoon niet te 'zuipen' is maar ik wel een opkikker nodig heb. (geloof me van de koffie op mijn werk krijg je een echte opkikker zoveel troep zit erin) 

Ik krijg dus met ingang van deze maand €7,50 loonsverhoging. (ook dat gaat weer richting het maandelijkse spaarbedrag 😀)


2 opmerkingen:

  1. mmm, tot een paar jaar geleden kregen we koffie geld op t werk, en de koffie en thee was ook gratis, en een tijd lang frisdrank ook. Koffie geld is verdwenen, de koffie apparaten vervangen dor luxe apparaten met heerlijke koffie, en quookers waar warm heel koud en bruisend water uit komt, en een doos met luxe thee (al neem ik nog steeds mijn eigen thee mee), koffie geld betalen daar had ik nog nooit van gehoord.... (o en nu in de corona tijd krijgen we thuiswerk vergoeding waar geld voor koffie in verwerkt is :) )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat luxe allemaal, wij hebben het niet slecht hoor maar quookers nee dat dan weer niet.

      Verwijderen