vrijdag 8 januari 2021

Lockdown nr 3

 Daar zitten we weer, nummertje 3. De deuren zijn voor de derde keer dicht. Nu in ieder geval tot 19 januari 2021 en zoals ik dat nu zie gaat dat verlengd worden. Ik werk vanaf deze week weer voor 50% omdat we anders met teveel collega's over de vloer lopen en bovendien we hebben alles al schoongemaakt, afgestoft, weggezet, afgeschreven en opgeruimd en ga zo maar door. 

De afhaalbieb loopt goed, gemiddeld zo'n 50 pakketten per dag. Soms uitschieters naar boven maar dit is wel het gemiddelde. Wat ik werkelijk niet snap is dat je een pakket aanvraagt en hem vervolgens niet komt ophalen, dat kan gebeuren dan bellen we er even achteraan en vervolgens kom je het pakket ook voor de tweede keer niet ophalen, waarom bestel je dan! Klanten kunnen kiezen uit verschillende genres en wij stoppen er dan 6 boeken in. (vaak 2 of 3 van elke genre) Wanneer we de boeken op de klantpas zetten zien we vanzelf of de desbetreffende klant deze al een keer eerder heeft geleend en dan wordt er een andere gezocht uit dezelfde genre. 

Het moeilijkste vind ik boeken uitzoeken voor kinderen, die zijn zo verschillend, het ene kind is de andere niet. Hoe ver is het in zijn/haar ontwikkeling, wat vindt hij/zij leuk. Ouders kunnen aangeven uit welke leeftijdscategorie ze graag de boeken willen maar dan begint het wikken en wegen. Eerst kijk ik of het een jongen of meisje is, hoe oud is de lezer van het boekje. Ik stop er meestal een voorleesboek bij, wat prentenboekjes bij de jongste categorie en wanneer ze in die leeftijd zijn van 9-12 mix ik niveau B en C door elkaar. Het blijft gokken. 

Het werk in het archief voor wat betreft verbouwingen, stamboomonderzoek e.d. loopt zoals gewoonlijk gestaagd door. Maandagochtend waren het 30 aanvragen maar als je eenmaal de spammails eruit filtert hou je er ongeveer 20 over. Verbouwingen en aangekochte woningen zijn de meest voorkomende mails. Onderzoek naar familie is een goede tweede maar ook klanten die de geschiedenis van hun huis willen weten. Wat ook veel voorkomt zijn de aanvragen van mensen die hun oude brommer opknappen en dan het motornummer willen weten of het slotnummer. 

Maandag 3 januari moest ik doorgeven hoeveel archief mails we hebben behandeld in 2020 en wat blijkt het is geexplodeerd. We hebben ruim drie keer zoveel mails beantwoord dan in 2019. We zitten qua mail verkeer op zo'n 7500 mails. Er gaat heel wat mail verkeer aan vooraf voordat een archief vraag is beantwoord. Het enige voordeel van de lockdowns is dat we eindelijk qua mailverkeer redelijk bij zijn, dat moet je in het archief nooit te snel zeggen want de volgende dag kan je al weer hopeloos achter raken. Sommige vragen heb je zo klaar maar met andere ben je soms weken bezig. 

Hopelijk kunnen we per 19 januari weer open want het is toch altijd leuker wanneer er bezoekers rondlopen. 

4 opmerkingen:

  1. Heb gisteren een gelezen boek terug gebracht. In de rij tijdens beperkte openingstijden. Ik verlang naar de leestafel, kopje koffie of soep. Tijdschriften. Wekelijks kwam ik er.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lijkt me wel lastig om uit te zoeken inderdaad. Maar tegelijk is het ook wel weer leuk voor mensen, dan lees je weer eens iets anders dan anders :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over het algemeen zijn de klanten inderdaad verrast met het aanbod en krijgen we precies dezelfde reactie als dat jij nu zegt, dat was weer eens wat anders. Soms gaat er een wereld voor ze open, soms zitten we er ook gigantisch naast.

      Verwijderen