woensdag 9 december 2020

Mondkapjesplicht

 Tja, vanaf 1 december is het verplicht. Ik doe het dus ook trouw. Supermarkt in, kapje op, supermarkt uit, kapje direct weer af. Echter ook op mijn werk moet ik er eigenlijk 1 dragen. Dat hou ik niet een hele dag vol omdat ik een CARA patient ben. Een uurtje gaat en dan ga ik me storen aan mijn ademhaling en als dat gebeurt gaat het mis, dan ga ik op mijn ademhaling letten en komt de klad erin met als gevolg dat ik een pufje moet gebruiken en laat ik dat nou net niet willen. Aangezien mijn werkgever vrij laat was met het hoe, waarom en het wanneer dragen van een mondkapje op de werkvloer ben ik zelf maar in actie gesprongen. 

Sinds het begin van de corona draag ik en nog een andere collega een kap. Nu heb ik op die kap een tekst geplakt, 'medische reden' zodat klanten kunnen zien dat ik echt wel mee wil doen maar dat niet volhou. Ook voor mijn collega maakte ik een tekst zodat zij die er ook op kon plakken. Die heeft het nog een aantal graadjes erger dan ik, daarna ging ik in overleg met de manager die het allemaal nog moest laten bezinken en het wilde afwachten. Ik werd er een beetje pissig van, hoe lang weten we al niet dat dit eraan zat te komen, konden ze hier dan niet op anticiperen. Verdorie wat een lakse houding. 

Op 1 december had ik nog niets gehoord dus ik en mijn collega besloten dan maar eigen initatief te nemen en de kappen met tekst gewoon op te houden. De coordinator van de afdeling vond het gewoon een goed idee en meldde beter iets dan niets toch, dus gewoon ophouden. Even later kregen we het groene licht van het management. (nee, daar heb je wat aan!) 

Waar ik wel een beetje huiverig voor was, was de reactie van klanten, wanneer ik 'deurdienst' heb moet ik klanten erop wijzen mondkapje op en mandje mee. (tenzij medische reden) Wij mogen alleen klanten echt weigeren wanneer zij uit onvrede/koppigheid geen mondkapje op doen. Echter tot mijn stomme verbazing was en is het totaal geen probleem, vrijwel iedereen gedroeg zich en deed zonder morren een mondkapje op of had hem al op. Soms leg ik uit waarom ik een kap draag en dan is tot nu toe altijd begrip, het blijkt geen enkel probleem. 

Gelukkig gloort er licht aan het eind van de tunnel, vaccinatie is onderweg of is in sommige landen al begonnen. Ik twijfel, doe ik er aan mee of niet. Ik wil graag, ben er niet tegen maar wat is het effect van zo'n vaccinatie op de lange termijn. Dat is het enige wat mij zorgen baart, dat kan men nooit op zo'n korte termijn hebben getest. Maar goed,  er is nog even tijd om te wikken en te wegen. Ik wacht het maar af en beslis pas op het moment dat ik inderdaad wordt 'uitgenodigd' om een vaccinatie te halen.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten