zondag 29 november 2020

Recyclen met koffieprut

 Tijdens de eerste lockdown dit jaar besloot ik 1 van de gemeenschappelijke voortuinen die ons appartementenblok rijk is te 'adopteren'.  Eerst werd de meest overheersende plant de herfstaster gekortwiekt en deze bloeit nu alleen nog aan de beide zijkanten van de voortuin. Toen begon het spitten waarna ik constateerde dat de grond werkelijk zo slecht was dat ik me verbaasde dat er uberhaupt wat bloeide en groeide. 

Er werd weer vorm in de tuin gehakt, ik begon eerst heel professioneel met het spannen van een touwtje maar de strakke lijn kreeg ik er nooit in. Ach, who cares weg touw dan maar met het blote oog. Her en der kocht ik wat planten, de een was meer een succes dan de ander maar al doende leert men. Al met al was het eerste tuinjaar was niet onverdienstelijk. 

De tuinman die het grove werk bijhoudt zoals gras maaien, bomen en grote struiken snoeien kwam eind oktober nog langs om e.a. te kortwieken en gaf op mijn verzoek nog wat advies. Hij vertelde dat het appelboompje eigenlijk nog meer gesnoeid kon worden en de beide aalbes-struiken konden behoorlijk worden uitgedund. De rest van de beplanting laten zitten zodat dit bescherming biedt tegen de kou in de winter en van het voorjaar alles kortwieken zodat het weer kon uitlopen. 

De bodem was inmiddels door mijn gespit, geschoffel en bijhouden wel wat beter geworden maar de warme zomer deed de grond niet goed. Hoe zou ik dit kunnen aanpakken en dan liefst zo goedkoop mogelijk. Deze week zag ik mijn kans schoon. Op het werk werd het koffieapperaat schoongemaakt en een grootte vuilniszak zak met koffieprut werd verwijderd met de bedoeling deze weg te gooien. Aangezien ik heb gelezen dat deze koffieprut zeer goed is voor de tuin gevraagd of ik een van de zakken mee mocht nemen.

Deze zaterdag was het dan zover. Ik deponeerde het prutje in de tuin en schoffelde het erna een beetje de grond in. Het schijnt dat veel planten van het zurige in de koffieprut houden. Je moet het er niet te dik op gooien anders wordt het teveel van het zurige maar wat bleek 1 vuilniszak prut was precies genoeg. Ik denk dat de kat van de bovenburen het me niet in dank af zal nemen maar zoals de buurvrouw al zei, hij heeft nog genoeg ruimte om zich daar niets van aan te trekken. Dan gaat meneer maar ergens anders heen. 

Nu ik hier in bed lig en dit typ ruik ik de geur van koffie uit de tuin. Oeps, ik hoop dat de buren dit niet al te erg vinden. Hopelijk trekt of zakt het binnen niet al te afzienbare tijd wel weer weg. Op deze manier ben ik goedkoop aan 'mest' gekomen en wordt het ook nog gerecycled. Ik zal dit voorjaar nogmaals een zak koffieprut vragen zodat de grond volgend jaar een goede start zal heeft. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten