maandag 14 december 2020

Energielabel aanvragen

Afgelopen week kreeg ik een brief in de bus van mijn hypotheekverstrekker met de mededeling dat in 2021 de procedure voor het aanvragen/aanpassen van een energielabel een stuk duurder gaat worden. Aangezien ik dit toch al op mijn lijstje had staan heb ik vandaag maar eens de procedure gestart. Ik vond het erg netjes dat ze mij hierop attent maakten anders was ik het geheid vergeten. (en dat terwijl ik het echt van plan was) 

Eenmaal ingelogd op de overheid site zag ik dat mijn woning label E had gekregen maar in de loop der jaren heb ik er genoeg aangedaan om wellicht een wat gunstigere energielabel te krijgen. Een hoop vragen later was mijn woning een D. Het is een al wat oudere woning maar het is inmiddels voorzien van overal dubbel glas en/of HR++ glas dus dat scheelt. Wat ik wel zonde vindt is dat ik nergens aanvullende maatregelen kon noteren, ja als je hele speciale 'dingen' had laten doen zoals super speciaal glas enz. Het feit dat ik bijvoorbeeld nu voor en achter isolatiepanelen heb laten plaatsen is toch ook wel wat waard dacht ik zo maar nee, dat was niet het geval. 

De CV ketel is uit 2009 dus dat scheelde ook weer wat puntjes, je moet wel een hele oude cv-ketel hebben wil je daar al niet wat punten mee winnen. De vloerisolatie trok me helemaal over de streep, label C was bereikt en daar stokte het. Nee, ik heb geen gevelisolatie en ook geen mechanische afvoer. Dat zijn dingen die ik niet alleen kan regelen en zal via de VVE moeten gebeuren en dat zie ik nog niet zo 1-2-3- gebeuren. De mechanische afvoer is misschien nog wel iets waar ik het e.a. mee kan doen. 

De vorige eigenaar heeft vrijwel alle plafonds (behalve woonkamer) verlaagd waardoor er ruimte ontstaat tussen het echte plafond en het verlaagde stuk. Hierdoor heb ik dus wat speelruimte. Dit is vooral handig in de douche en toilet. Het is een oud complex en de enige manier om de douche te ventileren is een klein oud klapraampje dat bij lange na niet voldoende is om het (douche)vocht goed af te voeren. Daar valt nog wat te winnen. Het raampje staat vrijwel dag en nacht open, in zomer is het goed te doen maar zoals nu in de herfst, winter en voorjaar duurt het heel lang voordat alles goed is opgedroogd. 

Uiteindelijk kwam ik bij de laatste stap namelijk de 'bewijsvoering'. Ik heb overal foto's van gemaakt, eventueel aangevuld met facturen van de vloerisolatie, het plaatsen van het dubbele glas en de codes in het dubbele glas en/of HR++ glas. Dit was nieuw voor mij, je kunt zo alles opzoeken op internet zodat je weet wat voor een soort glas je in huis hebt. Ik heb toch voor de zekerheid overal foto's van de codes gemaakt en erbij gevoegd. 

Als allerlaatste stap was het aanvragen van een deskundige, je krijgt via de overheid een lijst met deskundigen waar je er een van kunt uitkiezen. Ik had er een gekozen en via internet maar eens gekeken hoeveel aanvragen hij/zij al had gedaan, nou dat waren er genoeg. Het cijfer wat hij/zij kreeg van klanten was een 8,8. Qua prijs was hij ook gunstig namelijk €10. De prijzen van de deskundigen varieren van €4 tot €30 zag ik zo in de gauwigheid. Nu is het betaald en is de procedure gestart. 

Ik wacht het af, het was een keer nodig dus waarom dan niet vlak voordat het een stuk duurder wordt. Dat scheelt altijd weer een paar euro's. Ik ben benieuwd. 

2 opmerkingen:

  1. Maanden geleden al gedaan van een C naar een A label, nieuwe kozijnen en glas en vooral 23 zonnepanelen maakte het nu een A label. En voor maar 1 euro een nieuwe energielabel gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, dat was voor mij ook een reden. Label is geloof ik 10 jaar geldig en C klinkt beter dan E. Zonnepanelen is voorlopig niet mogelijk de VVE heeft andere prioriteiten ivm achterstallig onderhoud maar wie weet. Ik zit te kijken naar iets voor op het balkon.

      Verwijderen