woensdag 30 mei 2018

CV Ketel II

Vandaag is de monteur voor de CV ketel langs geweest. Ik had zelf het vermoeden dat er teveel lucht in de leidingen zat of dat het expansievat niet meer goed werkte.

De monteur kon in eerste instantie niets mis vinden met de ketel en na controle van de leidingen op lekkage besloot hij toch voor de zekerheid de hele installatie af te tappen. Dat bleek DE handeling te zijn, er zat inderdaad extreem veel lucht in de leidingen. Hij vroeg hoe ik mijn ketel bijvulde, op zich deed ik het goed alleen had hij nog een kleine tip. Sluit de (bijvul) slang alvast aan op de ketel maar nog niet helemaal strak aangedraaid, waterkraan nog even dicht (kraan van de ketel ook) en open dan eerst voorzichtig de waterkraan, die drukt vervolgens het nog resterend beetje lucht met wat kracht eruit, je heb dan wat overlast van water maar geen lucht meer in de slang en dan pas draai je de slang helemaal goed vast op de ketel en pas daarna zet je de ketel open en vul je bij. Ik ga dat zeer zeker uitproberen. Hopelijk heb ik het goed onthouden.

Ik deed dat eigenlijk min of meer ook wel alleen ik deed mijn duim op het uiteinde van de slang, vulde hem met water en als het water er uit dan uit klotste sloot ik de kraan af, zette de slang op de ketel vast en begon met vullen. De monteur meldde dat dit op zich wel goed is alleen op het moment dat je de duim er weer afhaalt komt er ook weer lucht bij.

Hij controleerde na het ontluchten van de installatie ook het expansievat en ook daar ontdekte hij nu een mankement. Er werd een meter onder aan het expansievat gehangen en wat bleek, het vat moet standaard 1 bar aangeven, hij gaf bij mij amper 0,6 bar aan.  Hij kwam even met mij overleggen, als hij nog een nieuwe in de bus had liggen wilde ik dat het vat nu werd vervangen of wilde ik het nog even aanzien. Ik besloot dat het dan nu maar moest gebeuren, mits hij nog een juiste in de bus had liggen. Dit was gelukkig het geval en hij heeft dus nu ook het expansie vat vervangen. Direct daarna werd ea getest en merkte hij dat het water uit de kraan veel sneller warm en heter werd.

Alles werd weer opgebouwd en na het tekenen van de werkbon vertrok de monteur. Ik controleerde daarna nog even of mijn draadloze thermometer nog werkte. Daarvoor moest de verwarming wel even op 24 graden gezet worden maar de ketel reageerde onmiddellijk op de aanwijzing dus ook de thermometer werkt nog.

Ik ben benieuwd of ik iets merk zo meteen bij het douchen. De ketel sloeg constant af en dat kwam volgens de monteur waarschijnlijk door de lucht en het expansievat die het dan niet meer op de juist druk kreeg. De rekening zal ongetwijfeld snel volgen maar dat interesseert mij dan niet want dit moet gewoon goed werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten