zaterdag 28 april 2018

Budget extra aflossing

Sinds ik hier woon heb ik elk jaar nog een extra aflossing gedaan en vorig jaar een extra grootte aflossing omdat ik dacht dat ik op die manier meer waar voor mijn geld kreeg dan dat het op de bank bleef staan. Ik had eigenlijk nog wel meer kunnen doen want nog steeds moet ik iets  (bij)betalen aan de belasting.

Dit jaar heb ik wederom de lat hoog gelegd maar ik denk niet dat ik het dit keer ga halen. Op zich geen ramp maar ik baal wel. Ik weet het, wat zeurt ze nou, ik heb nog meer dan een half jaar om aan het eind van het jaar de €3000 te halen maar het wordt moeilijk.

Dit jaar heb ik samen met mijn belastingadviseur bij de belasting aangegeven dat ik al ruim €11.000 sinds de koop van mijn hutje extra heb afgelost. Het betekent dat mijn hypotheekrente dus daalt, die belastingbrief heb ik van de week binnen gekregen. Het is geen schokkende daling maar het is wel weer €163 euro per jaar dat ik zelf extra bij elkaar moet schrapen om aan de €3000 extra aflossing te komen. Er gaat een gedeelte van mijn vakantiegeld naar de extra aflossing toe om dit alles voor elkaar te krijgen. Normaal is dat bijna alles van mijn vakantiegeld maar aangezien ik dit jaar uitgebreid op vakantie ga kan dat dus niet. Het wordt dus moeilijk. Voorlopig laat ik het doel van €3000 nog staan maar ik ben bang dat het dit jaar niet meer wordt dat €2000.

Toen ik dit huis kocht was mijn doel om elk jaar €1000 extra af te lossen dus ik zit nog steeds ruim op schema maar ik vindt het toch zonde. Volgend jaar zal het naar alle waarschijnlijkheid wel weer lukken maar goed, dit jaar is het dan maar een keer wat minder. Desondanks ga ik mijn uiterste best doen om toch de €3000 te halen en mocht dat niet lukken weet ik waardoor.....namelijk mijn geboekte vakantie. (wat een hele goed reden is dacht ik zo)

1 opmerking:

  1. Door die extra aflossing betaal je toch ook minder aan je hypotheek? En dat bedrag is toch groter dan de gederfde hypotheekrenteaftrek? Of mis ik iets?

    BeantwoordenVerwijderen