donderdag 26 oktober 2017

In een hokje geplaatst

Op het werk hebben we de afgelopen twee weken allemaal een psychologische test moeten ondergaan om je persoonlijke groeiplan vast te stellen. Ik was heel nieuwsgierig hoe dat allemaal in zijn werk ging. Ik kreeg een test van ongeveer 140 vragen die je neutraal kon beantwoorden of je kon naar links of rechts qua antwoord. Ik deed er ongeveer 25 minuten over.

Na het weekend kreeg ik de uitslag, ik stond helemaal versteld van mezelf. Er waren een aantal dingen die correct waren, ik ben introvert en dat weet ik ook maar ik ben blijkbaar ook iemand die niets valt aan te leren want de uitslag was en ik kijk nu even op de formulieren 'zeer moeilijk aan te leren' Daar zakte me broek toch van op mijn enkels.

Introvert, akkoord maar dat heb ik voor meer dan de helft mezelf af geleerd en dat ik daardoor wat moeilijk netwerk klopt ook maar wat dat in hemelsnaam met mijn werk te maken heeft, geen idee. Ik heb geen leidende functie, kom ook niet of nauwelijks in contact met externe klanten en de klanten die ik aan de balie krijg zijn vluchtige contacten. Ook ben ik zeer zakelijk richting mijn klanten, die snap ik niet helemaal, moet je dan direct gaan praten over je priveleven tegen iemand die je niet kent.

Ik zie het al voor me, "goedemorgen mevrouw, u wilt zich inschrijven. Kijkt u eens, hier heb ik inschrijf formulier voor u. Ach, weet u mevrouw betaal de contributie maar niet, ik moet wat minder zakelijk worden dus u heeft vandaag geluk" en vervolgens ga ik dan praten over wat me allemaal is overkomen gedurende de dag zowel op het werk als prive omdat het allemaal wat persoonlijker moet worden ipv zakelijk. (let wel dit is dan een persoon die je net 1 minuut kent dus zeg het maar, zit ik nu helemaal verkeerd met mijn denkwijze)

Ook ben ik erg solistisch persoon. Een introvert persoon is dat wel min of meer maar dat wil niet altijd zeggen dat een introvert persoon niet in een team kan werken. Ik werk al 15 jaar in dit team en dat gaat  mij goed af maar blijkbaar is dat mij 'zeer moeilijk aan te leren'

Vervolgens lees ik ergens dat ik spontaan in 'dingen' stap waarvan ik de gevolgen niet helemaal kan overzien. Ja, dat doet een introvert persoon direct, die stapt spontaan overal op af. Ook zou ik complexe problemen uit de weg gaan....tuurlijk daarom heb ik 3 jaar geleden helemaal alleen een huis gekocht, zelf mijn hypotheek geregeld en ga zo maar door, dat is toch helemaal niet complex. Dat doe je toch iedere dag een huis kopen en een hypotheek regelen. Huppakee!

Begrijp me niet verkeerd, sommige 'dingen' kloppen wel, als je maar lang genoeg schiet raak je altijd wel wat. Dat ik wordt beoordeeld vind ik niet erg maar dat ik vervolgens door een computer in een hokje wordt geplaatst zonder dat ook maar een mens aan te pas komt vind ik wel erg.

Er komt een vervolg op. Na afloop komt er namelijk wel een gesprek met een psycholoog (nadat we met z'n allen al in hokjes zijn geplaatst) en dat duurt welgeteld een half uur. Ik vind het een vreemde gang van zaken maar wie weet komt dat omdat ik een introverte, solistische, moeilijk aan te leren en zeer zakelijk persoontje ben die niet van verandering houdt, vasthoudt aan haar werkwijze en zich moeilijk aanpast. (toch vreemd dat ik een van maar 2 collega's ben die overal en aan elke balie kan werken)

Natuurlijk zijn er verbeterpunten, ik zal dat zeer zeker niet ontkennen maar het hokje waarin ik nu geplaatst wordt is niet de persoon die ik ben.

3 opmerkingen:

  1. Het is al te gemakkelijk om mensen via zulke tests te profileren, dan kan je als leidinggevende 'of psych' lekker niets meer fout doen want immers: krijg die ondergeschikten maar eens uit hun hokjes.
    Seurry, ik kan me daarover verschrikkelijk opwinden want in negen van de 10 gevallen zijn dergelijke tests pure verlakkerij.
    Blijf jij lekker de persoon die je bent en laat je door zo'n idiote test niet uit het veld slaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je, ik wordt er een beetje onzeker van maar ik laat me niet uit het veld slaan. Ik weet wie ik ben en wat ik kan.

      Verwijderen
  2. Ik vind het nogal afstandelijk. Aan de hand van een psychologische test wordt je groeiplan op het werk vastgelegd? Geef mij dan maar een persoonlijk 1 op 1 gesprek met mijn leidinggevende.
    Trek je maar niets aan van die test en wees je unieke fantastische zelf op het gesprek. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen