zondag 1 oktober 2017

Extra aflossing

Het is gebeurt. Ik heb het formulier ingevuld van mijn hypotheekverstrekker en het bedrag dat ik zal gaan aflossen is €5000. Aangezien ik er nog niet aan toe ben om een verbouwing te laten doen, dat zou dan de keuken of de badkamer worden aangezien die op mijn verlanglijst staan besloot ik  maar extra veel af te lossen op mijn hypotheek. 

Ik weet namelijk nog helemaal niet hoe ik mijn keuken en/of badkamer wil hebben, ik heb werkelijk geen idee. Er zijn vage ideeën maar meer ook niet. Ik wil graag een landelijke keuken maar hoe deze er dan vervolgens uit zou gaan zien, geen idee wat wil ik, wat wil ik niet en ga zo maar door. Dus daarom los ik dit jaar meer af dan normaal. Er zal een klein gedeelte van mijn buffer afgaan maar die kan het hebben dus waarom ook niet. De rente op een spaarrekening waar dan ook is superlaag. Ik heb er meer aan als ik extra aflos, het scheelt mij direct in de maandelijkse kosten dus huppakee. Ik zeg het nu wel heel gemakkelijk maar deze extra aflossing is voorafgegaan aan een hoop getwijfel, wel niet doen, wat is verstandig, je kunt het maar een keer uitgeven, eenmaal gedaan kun je niet meer terug en bla bla bla bla ga zo maar door.

Ik moet deze keer bij de belastingaangifte wel even aan mijn adviseur vragen om de hypotheekrente te laten aanpassen want in totaal heb ik dan volgend jaar al €11.000 extra afgelost dus dat moet wel even gecorrigeerd worden. Ik laat tevens mijn extra ruimte benutten vwb het banksparen, zoals mijn adviseur al meldde alle kleine beetjes helpen, het is maar zo'n €200 euro per jaar maar tel dat maar eens een aantal jaren bij elkaar op en je kunt weer een klein beetje meer besteden tijdens je pensioen.

Vorig jaar ging het ea mis bij de aanvraag van de extra aflossing dus ik besloot deze keer vroeg te zijn met mijn aankondiging dat ik dit VOOR 1 januari geregeld wil hebben. Ik zal dan vanaf volgend jaar per 1 januari zo'n €475 bruto per maand voor mijn hypotheek gaan betalen. Heel langzaam gaat het de goede kant op. Deze extra 'grote' aflossing zal niet elk jaar plaatsvinden maar tot nu toe ben ik uitermate tevreden met mijn extra aflossingen. Ik begon met een hypotheek van zo'n €528 bruto per maand 3 jaar geleden en dat is met ingang van volgend jaar dus al gedaald met zo'n €50 euro per maand, zo'n loonsverhoging wil ik wel elk jaar ontvangen.


2 opmerkingen: