maandag 26 december 2016

Besparing of verspilling ?

Enig verbaasd las ik dit artikel, zouden er nu daadwerkelijk mensen zijn die dit gaan doen. Je heb een buffer opgebouwd voor 'slechte' tijden (of gewoon omdat het lekker veilig voelt) en omdat je dan geen vermogensbelasting wil betalen ga je (in dit voorbeeld) een auto kopen. Je bespaart hierdoor maar liefst €68 tot €168...wow. Je geeft dus €10.000 euro uit om €68 euro te besparen, deze tip komt van...hou je vast...de consumentenbond. Ik sloeg stijl achterover.

Na enigszins weer bekomen te zijn las ik de rest, natuurlijk er zitten goede tips bij, zonder meer, betaal bijvoorbeeld je zorgpremie in een keer. Dat scheelt je weer een aantal tientjes (€20 a €30) daar kon ik nog mee leven maar die auto. Ik zelf betaal mijn zorgpremie per maand, zit er inmiddels wel over na te denken voor volgend jaar maar ik ben er geestelijk nog niet aan toe, waarom geen idee. Ik vindt dat ik al heel wat heb gedaan door mijn eigen risico op het maximum te zetten. Ik laat eerst dat maar eens bezinken.

Het vermogen wordt alleen belast over dat bedrag wat boven de vrijstelling uitkomt. Ik kom daar ook boven, (denk ik) ook nadat ik in de maand december al €3000 extra had afgelost op mijn hypotheek. Ga ik nu dan maar een nieuwe auto kopen om maximaal €168 te besparen, nee. Ik voel me daartoe niet geroepen dan betaal ik nog liever een klein x-bedrag aan extra belastingen. Vorig jaar dacht ik ook dat ik een klein x-bedrag moest betalen maar wat er uiteindelijk uit de aangifte kwam was dat de belasting mij €32 euro moest betalen.

Wat vinden jullie ervan ? is dit nu verspilling of daadwerkelijk een besparing.


1 opmerking:

  1. Je hebt gelijk, het is geen besparing als je er geen plannen voor had een grote aankoop te doen. Ik had echter de pech dat mijn auto het niet meer redde tot de volgende keuring, en en er nu een dure reparatie moest gebeuren, die hij met zijn bijna 18 jaar echt niet meer waard was. Wel heel jammer, maar ik moest nu wat. Voor mij komt het rendementheffingsgewijs dus wel goed uit dat ik nu een andere moest kopen. Eerlijk gezegd had ik liever nog tot volgend jaar juli gedaan met de auto in de hoop dat hij weer voor een jaar goedgekeurd zou worden. Het mocht helaas niet zo zijn. Maar heb er dus wel voor gekozen om net voor de jaarwisseling een andere te kopen omdat het me dus uiteindelijk wel geld scheelt en alle beetjes zijn dan meegenomen toch? En nu maar hopen dat ik met deze weer zo lang mag doen. :)

    BeantwoordenVerwijderen