dinsdag 3 september 2024

Slopen

 Naast het appartementencomplex waar ik woon is een oud overheidsgebouw wat momenteel wordt aangepast om woningen in te huisvesten. Niet alleen komen er woningen, een gedeelte zal gebruikt worden om een gesloten afdeling met alzheimer/dementie mensen in te huisvesten. Een klein gedeelte wordt begeleidt wonen en een klein gedeelte zal in de gewone vrije huur komen. Goedkoop wordt het niet, er werd ons verteld dat de eerste huurwoningen meer dan €800 gaan kosten. Dat was ruim een jaar geleden dus ik vermoed dat die huren nog wel hoger zijn geworden. Groot worden die appartementen ook niet, de grootste is volgens mijn zo rond de 65 vierkante meter. (als dat zo gebleven is)

Gedurende lange tijd konden ze niet aan de slag omdat de energiemaatschappij niet kon garanderen dat de elektra kon worden aangesloten op het net. Het heeft zeker 1 jaar geduurd voordat ze toestemming kregen om te beginnen met slopen. Nu wordt er sinds begin dit jaar gesloopt en dat brengt een hoop lawaai met zich mee en stof, veel stof. Wat we als buurtbewoners niet hadden verwacht waren de dieven, een eindeloze stroom van dieven die het bouwterrein opgingen en alles weghaalden wat voor hun ook maar enige waarde zou opleveren. Midden in de nacht, 04.00 werd er met veel lawaai alles weggehaald wat geld zou opleveren. Niet alleen gingen ze het bouwterrein op ook werden diverse schuren van ons complex bezocht. 

Op een gegeven moment zijn we als buurt maar gaan bellen. Ik niet, ik sliep door alles heen. Er bleken er heel wat in de nacht gewoon met hun auto en aanhanger het terrein op te rijden om vervolgens met veel kabaal (wie doet dat dan ook in een wijk) alles in diezelfde aanhanger te gooien. De politie heeft er heel veel opgepakt. Op een gegeven moment wilde ik naar bed toen er ineens veel commotie uitbrak op het terrein, de politie had de hond losgelaten en die had blijkbaar een slachtoffer genadeloos in zijn reet gebeten. Er werden veel scheldwoorden met ziektes richting de agenten geslingerd. Ik kon het allemaal goed horen want meneer werd opgepakt aan 'onze' kant van het hek. Ik moest wel lachen hoor! Risico van het vak. 

Een week later cirkelde er een helikopter rond want wederom waren er dieven gesignaleerd die geen zin hadden om van het terrein af te komen en diegene die dat wel hadden gedaan waren er vandoor gegaan. (vandaar de helikopter) Inmiddels waren er overal camera's neergezet dus er werden nog meer arrestaties verricht. 

Nu staat er alleen nog maar een geraamte van het gebouw en is al het waardevolle weg. Alleen de woontoren, nou ja toren moet nog gestript worden en daar kunnen ze niet bij. De rust qua diefstallen is weer gekeerd na meer dan een half jaar. Terwijl ik dit typ zie ik nu net dat er een onbekende man op het terrein kleine stukjes metaal over het hek in zijn bakfiets gooit en daar ga ik in ieder geval niet de politie voor bellen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten