donderdag 3 augustus 2023

Statiegeldbonnetjes

 Elke keer als ik lege flesjes en blikjes wegbreng bewaar ik het bonnetje. Een of twee keer per jaar gebruik ik de bewaarde bonnetjes als betaling in de supermarkt. Afgelopen week dropte ik weer een aantal flesjes en blikjes in de automaat en het resultaat was €3,75. Ik had niet alle lege flesjes mee kunnen nemen, de fietstassen waren vol en het paste er gewoonweg niet meer bij. 

Ik zal dus nog een keer langs de automaat moeten maar dat komt wel. De krat in de schuur waarin ik de lege flesjes bewaar is een stuk leger. Automatisch stopte ik het bonnetje in portemonnee en bedacht me dat ik toch echt weer eens de bonnetjes tevoorschijn moest halen. Want hoeveel had ik inmiddels bij elkaar verzamelt? 

Thuis aangekomen ging ik op zoek naar de bonnetjes, waar had ik ze ook al weer neergelegd. Aha, daar waren ze. Niet ergens neergelegd maar netjes opgehangen op het metalenbord in de keuken, alleen achter een hoop papierwerk waarvan ik altijd denk dat ik het in de gaten moet houden zoals aankondigingen van feestjes, aanbiedingen en kortingsbonnen maar nu dus ook de statiegeldbonnetjes. 

Het blijkt dat ik inmiddels voor €22.85 aan statiegeldbonnetjes heb verzameld. Het duurt nog even en dan kan ik het grootste gedeelte van de weekboodschappen ervan betalen. Ik denk niet dat ik dat helemaal ga redden maar zoals het er nu naar uit ziet kom ik een aardig eind in de buurt. 

Het grootste gedeelte van de lege bierflesjes (ik hou van een koud rad.lertje als het het warm buiten is) is nu weggebracht. Ik vermoed dat er nog voor ongeveer een euro in de krat staat maar dat komt wel een keertje. 


1 opmerking:

  1. Als onze statiegeld flessen, kratten en blikjes gaan mee met de bezorger van onze boodschappen en worden aan de deur ook meteen verrekend. Ze kijken nooit naar de blikjes of flesjes om te controleren of er statiegeld op zit. Zo gaven we laatst een leeg Frans bierflesje mee en daar zat natuurlijk geen statiegeld op, toch telde ze het mee. We zullen er geen misbruik van maken (behalve deze ene keer dan) en voortaan alle glas weer naar de glasbak brengen. We scheiden al ons afval en rijden eens per zoveel weken naar een zogenaamde 'retourette' waar papier, plastic, glas etc gescheiden kan worden ingeleverd.

    BeantwoordenVerwijderen