woensdag 27 februari 2019

Gezondheidsverklaring

Mijn moeder wordt dit jaar  in augustus 80 jaar. Een hele leeftijd. Ze moet daarom opnieuw worden gekeurd voor haar rijbewijs. Ze kreeg eind februari een brief van het CBR met de mededeling dat ze dit het beste digitaal kan doen omdat dit dan het snelst gaat maar daar heeft ze een Digi-d voor nodig en die heeft ze niet. Dus wat doe je dan, die vraag je aan of liever gezegd ik vraag die voor haar aan. Ze snapte er helemaal niets van, eerst een code aanvragen om vervolgens die code te moeten gebruiken om weer wat anders aan te vragen. Wat een gezever, meldde ze. Ik was het helemaal met haar eens, het is een hoop gezever.

De overheid wil dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig thuis wonen maar ondertussen maken ze het zo moeilijk mogelijk om ook maar ergens 'hulp' aan te vragen. Alles moet per computer en diezelfde overheid wat er zo op hamert dat er 'veilig' moet worden omgegaan met die digi d code vervolgens adviseert assistentie aan te vragen bij familie en buren m.a.w. deel je digi-d code. Vreemde gang van zaken maar goed ik dwaal af.

De code aangevraagd, het ging niet helemaal van een leien dakje, de gebruikersnaam was al in gebruik, eenmaal aangevraagd meldde mijn moeder of ik wel zeker wist of ik de geboortedatum goed had ingevuld waarna ik vervolgens ging twijfelen. Ik moet zeggen de code was snel opgestuurd, we hadden hem al binnen 2 dagen in huis. Zaterdag was ik toch bij haar en wilde ik alles geregeld hebben, dus code activeren om vervolgens de gezondheidsverklaring bij het CBR in te vullen zodat dit geregeld was. Het bleek niet mogelijk om de code te activeren, eerst dacht ik, wellicht heb ik iets te snel getypt of omdat elke laptop net even iets anders is ingedeelde qua breedte van het toetsenbord dat ik net even een verkeerde letter had aangetikt. Er moest een kwartier gewacht worden om het opnieuw te proberen dus even later nog een poging en daarna nog een poging gedaan maar helaas. Ik gaf het op en heb nogmaals om een activatie code van de digi d gevraagd.

Ik snap nu nog niet waarom het mis ging, waarschijnlijk is er al iets misgegaan bij het invoeren van de gebruikersnaam en wachtwoord bij het aanvragen, ik kan er niets anders van maken. Hopelijk gaat het beter volgende week want ik wil dit achter de rug hebben omdat mijn moeder bang is dat ze haar haar rijbewijs afpakken omdat ze te laat zal zijn met de gezondheidsverklaring.  Doordat zij zo bang is wordt ik dat ook en ga ik me haasten en dat moet ik nu juist niet doen, we hebben nog zat tijd. Het e.a. moet pas geregeld worden in juni 2019 maar ja, het CBR staat nu niet bepaald bekend om hun snelheid in dit soort zaken.

Nu eerst maar eens afwachten wanneer we de 2e brief met de activeringscode en dan zien we wel weer verder.

Inmiddels is het woensdag en heb ik alles geregeld, code geaccepteerd, gezondheidsverklaring ingevuld, digitaal opgestuurd en betaald. Morgen kan ik kijken of deze is geaccepteerd en het traject is ingezet. Ik heb al wel in de gaten hoe ouder je wordt, hoe meer de overheid je een poot uittrekt. Om te verklaren dat je gezond bent, let wel dit heb je dan naar eer en geweten zelf ingevuld betaal je €37,80 en je hebt nog niets. Ze hebben ook nog niets voor je gedaan tot nu toe heb ik alles gedaan. Nu maar weer af wachten en hopelijk gaat het vanaf nu soepel.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten