dinsdag 22 december 2015

Zorgtoeslag

Vanochtend stond ik op na een nacht waarin ik voor het eerst sinds jaren behoorlijk heb staan overgeven (nee, dat is een lekker onderwerp op de vroege ochtend) een beetje groggy op. Ik voelde me desondanks toch al weer wat beter dan de dag ervoor. Het is dus geen verrassing dat dit dag 2 is van ziek thuisblijven en niet op het werk verschijnen. Ik hoop wel dat ik voldoende ben opgeknapt om mee te doen aan het familie kerstdiner aankomende vrijdag, gelukkig duurt dat nog een paar dagen. Ik verzorg het toetje...

Aangezien ik nieuwsgierig was naar de hoogte van mijn salaris, kleine winstuitkering, vakbondscontributie terug enz logde ik in op mijn bankrekening. Het salaris was behoorlijk en al het extra's is weer verdeeld over de diverse potjes maar wat schetste mijn verbazing. Ik krijg nu ineens weer zorgtoeslag, het moet ook niet gekker worden. Het is maar liefst €23,00 per maand, daar zakte spontaan mijn joggingbroek van af. Ik moest er even om lachen, wat resulteerde in een hoestbui maar dat mocht de pret niet drukken.

Direct nadat ik het zag en nadat ik was bijgekomen van mijn hoestbui bedacht ik dat ik die maar elke maand apart moet zetten omdat ik het werkelijk niet vertrouw. In 2013 had ik maar liefst, hou je vast €6,00 per maand zorgtoeslag, in het jaar 2014 helemaal niets en nu in het jaar 2015 €23,00 per maand. Nu had ik het vermoeden dat wel het ea zou veranderen omdat ik vorig jaar ineens onverwacht bijna €500,00 aan niet uitgekeerde zorgtoeslag terug kreeg maar dat het dit jaar €23,00 per maand zou zijn !

Ik heb een aantal meevallers zo aan het einde van dit jaar, mijn energie rekening is afgelopen november na de jaarafrekening  met maar liefst €25,00 naar beneden gegaan, het loon is ongeveer €10,00 meer geworden (1% loonsverhoging in oktober, na een heel jaar gesteggel erover) en nu deze €23,00 extra per maand. Dat is maar liefst  €68,00 per maand meer te besteden. Ik wacht nog even het salaris van Januari af (de nieuwe belastingregels) maar dat er meer gespaard gaat worden is een ding dat zeker is. Er zal meer richting het spaarpotje van de extra hypotheekaflossing gaan, mijn doel voor 2016 was €1500,- maar misschien moet ik daar maar €2000,- van maken. Alle kleine beetjes helpen om uiteindelijk hypotheekvrij mijn pensioen in te gaan.

2 opmerkingen:

  1. Mijn zorgtoeslag was ook fors omhoog gegaan. Ik heb nog maar wel even gecontroleerd of ze van het juiste jaarinkomen uit waren gegaan maar dat was zo. Ik dus ook blij met deze onverwachte meevaller. Het wordt het ook extra gespaard en niet uitgegeven. Ik wil graag 10 jaar eerder met pensioen dan de overheid vindt, dus er moet een flinke spaarpot komen. Met goed consuminderen en behoudend beleggen gaat dat waarschijnlijk ook wel lukken. Ik heb niet zo'n groot inkomen nodig per jaar omdat mijn huis al afgelost is en dus zuinig (maar wel heel fijn;)) leef.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik krijg het ook ineens, omdat ik mijn aangifte voor 2013 heb gedaan en daar heel veel aftrekposten over had. Ik houd er wel rekening mee dat ik het voor 2015 moet terugbetalen. Voor 2014 hebben ze het 'in bewerking' tot mijn aangifte daar is. Fijn, want dan houd ik er recht op. En voor 2016 heb ik mijn salaris zo hoog gezet, dat ik het wel krijg als het lager uitpakt, maar ik niet maandelijks uitgekeerd krijg en terug moet betalen.

    BeantwoordenVerwijderen