maandag 8 juli 2024

Kies trekken

 Al enkele jaren heb ik een kies die mij problemen oplevert. Het gaat dan een aantal maanden (soms zelfs een jaar goed) en dan ineens is het mis. Het is ook de kies die onder het tandvlees is gebroken waardoor er een kleine holte is ontstaan. Om die holte schoon te houden moest ik 2 keer per week met een spuit onder het tandvlees met perio-aid spuiten. Niet leuk dus. 

We hadden al afgesproken komt de irritatie nu nog een keer terug dan klaar ermee en eruit. Een wortelkanaalbehandeling was ook een optie maar dat wilde ik zelf niet omdat ik dan nog steeds 2 keer per week met die spuit aan de slag moest. Klaar, gaan we niet doen. 

2 Weken terug kreeg ik ineens weer last, ik dacht nog, heb ik nu weer in mijn slaap lopen klemmen. (dat is mijn stress uitlaatklep en draag ik ook een kunststof bitje voor) maar de pijn ging niet over, sterker nog het werd steeds erger. Op een maandagochtend ziek gemeld op het werk een een afspraak bij de tandarts geregeld. Ik kon gelukkig om 12.00 terecht want er was een afspraak uitgevallen

Eenmaal daar aangekomen werd ik vrij snel opgeroepen. De verdoving werd erin gezet en terwijl de tandarts zat te wachten besloot hij mij te trakteren op het meezingen van een goldie-oldie, ABBA. Liedje afgelopen en er werd even getest of de verdoving werkte en daar ging meneer aan de slag. Hij meldde, je gaat wel wat voelen want de verdoving is nooit helemaal 100%. Ohh, whoopie leuk. Het viel wel mee maar dat gekraak in je mond. Ik had overigens meer last van het feit dat hij mijn onderkaak gebruikte als hefboom maar de kies was er binnen een paar minuten uit. 




Gaasje werd in de wond gedrukt, goed aandrukken met de rest van je gebit en na 15 minuten het gaasje vervangen door een nieuwe. (die ik overigens meekreeg) Ik had gelukkig de vooruitblik gehad om van te voren te eten en alvast paracetamol te slikken dus dat hoefde ik allemaal niet meer te doen. 

Het ging aardig goed en na een kwartiertje verving ik het gaasje en kon ik even het 'gat' bewonderen maar het bloedde nog aardig dus veel was er niet te zien. Nieuw gaasje en aan het eind van de middag deed ik ook dat weg. Wond bloedde niet of nauwelijks meer. Toch avondeten gemaakt en voorzichtig gegeten, allemaal zacht voedsel. Salade en kipfilet. 

De volgende dag werd ik wakker met doffe hoofdpijn en een ietwat dikke wang maar de wond zelf was heel mooi dicht. Toch nog een dagje thuis gebleven van het werk vooral ook omdat het bukken nog helemaal niet ging want dan ging de wond behoorlijk kloppen maar voor de rest was ik aardig tevreden. 

Dezelfde week kreeg ik de rekening al voorgeschoteld en dat viel me toch mee. Het was het enorme bedrag van €13,20. Ik vermoed dat een kies trekken bij de tandarts onder het basispakket valt?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten