zaterdag 1 oktober 2022

Hypotheekaflossing

 Dit jaar los ik niet zo veel af omdat ik een grote slag wilde maken in het sparen voor een nieuwe keuken maar inmiddels had ik toch zo'n een kleine €1000 op mijn extra aflossingsrekening staan. Aangezien alle kleine beetjes helpen (voor mij is €1000 ook al veel hoor) begon ik maar weer met de aflossingsprocedure.

Zuchtend en steunend zocht ik maar weer de mij bekende site op want dit is zo'n ingewikkelde procedure dat ik er naar van wordt. Ik moet het eerst aanvragen via een formulier die ik moet uitprinten, ondertekenen, scannen en weer opsturen wat een ingewikkeld gedoe zeg. Dan kreeg ik een brief terug met daarop de betalingsprocedure en welke code ik moest gebruiken.(waarom niet gewoon via Ideal stelletje....) Elk jaar ging er wel wat fout, het werd te langzaam verwerkt of het nieuwe hypotheekbedrag werd niet snel genoeg aangepast en bla bla bla ga zo maar door. 

Wat schetste mijn verbazing toen ik eenmaal op de site was, ik kon een account aanmaken waardoor ik zeggenschap kreeg over mijn eigen gegevens en dus mijn eigen aflospogingen via, je raad het al Ideal. Jippiejajee! Ik vulde het e.a. in en kreeg de mededeling dat er een brief onderweg was met een activeringscode alla digid en toen begon het wachten. Het duurde iets meer dan 1 week voordat de brief uiteindelijk bij mij in de brievenbus belandde.

Toen ik echter de brief binnen had besloot ik dan ook maar direct mijn account te activeren en de aflossing erdoor heen te jagen. Zo gezegd, zo gedaan en ik heb nu mijn allereerste digitale aflossing gedaan. Het mooiste ervan is dat ik nu direct kan zien wat mijn nieuwe maandbedrag wordt. (i.pv. €409 bruto betaal ik binnenkort €404 bruto) 

Het resterende hypotheekbedrag is nu nog zo'n €71.000. Ik begon met €120.000 begin 2015 en zit nu op €71.000. Het wil nog niet goed doordringen dat ik al €49.000 heb afgelost de afgelopen 7 jaar. WOW!. Het plan is nog altijd om voor mijn pensioen hypotheekvrij te zijn en daar ga ik voor. 

1 opmerking:

  1. Heerlijk is dat als je ziet hoe je steeds minder hypotheek gaat betalen. Daar kikt een mens toch op. Ik kan daar ook zo van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen