donderdag 28 oktober 2021

Jaarafrekening gas & stroom

Ik keek er een beetje met angst en beven tegen op maar het valt me heel erg mee. Ik krijg €86 terug en mijn termijnbedrag zakt van €75 naar €72. Aangezien ik denk dat de gasprijzen nog wel even zo blijven heb ik het termijn bedrag iets naar boven aangepast namelijk naar €80, hierdoor heb ik iets speling. Maar het ongeruste gevoel dat ik had is een beetje weg, het helpt natuurlijk dat ik veel (buitenshuis) werk en mijn woning niet zo groot is, namelijk 70m2. Het warm worden van de woning stelt dat niet zo heel veel voor in vergelijking met een eensgezins woning bijvoorbeeld. 

Het kan natuurlijk altijd nog worden aangepast en Vatten.fall meld ook op de site dat ze er nog op terug komen en de situatie in de gaten houden. Ik zag bij uitleg van mijn jaarafrekening dat 58% bestaat uit groene stroom en nog 'maar' 42% uit aardgas. Ook dat helpt weer mee, het lijkt mij dat ze dan niet extreem afhankelijk zijn van gas om hun prijzen te bepalen maar desondanks blijven ze en ook ik zelf opletten op de gasmarkt en indien nodig pas ik mijn termijnbedrag weer aan. 

Vorig jaar kreeg ik nog bijna €200 terug op mijn jaarafrekening, je ziet dus dat de hogere prijzen er wel in hebben gehakt. Echter ben ik al lang blij dat ik niets hoef bij te betalen. Het mooie weer van de afgelopen 2 maanden heeft natuurlijk ook geholpen. Over het algemeen heb ik de verwarming op 17 graden in de avond en doe ik een lekkere fleece deken over mijn benen heen en dan heb ik het al lekker warm (heet). 

Echter nu worden sommige avonden al echt merkbaar koeler, wat wil je ook eind oktober dus nu heb ik wat vaker de verwarming iets eerder hoger. Ik wil natuurlijk niet bibberen op de bank. Wanneer krijgen jullie de jaarafrekening en wat denken jullie dat de schade is of passen jullie nu al het termijnbedrag aan zodat de 'schade' niet zo heel groot is wanneer de afrekening daadwerkelijk op de mat valt. 


2 opmerkingen:

  1. ik sluit altijd een contract af voor 3 jaar, dan is het bedrag hetzelfde. Afgelopen juni heb ik het weer vernieuwd, op tijd dus. Ik heb wel een eengezinswoning, maar stook alleen in de huiskamer, daar ben ik het grootste deel van de dag. En ik betaal expres meer elke maand, voor het geval het echt een koude winter wordt en ik meer moet stoken. Maar elk jaar krijg ik een heel leuk bedrag terug (tuurlijk, is mn eigen geld, maar om dat in één keer te krijgen is heel fijn).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb geen meerjarig contract maar voor de rest doe ik hetzelfde.

      Verwijderen