woensdag 18 november 2020

Investeren via crowdfunding

 Al lange tijd zocht ik naar iets waar ik met een goed gevoel in kon investeren, her en der las ik in blogs van sites die crowdfunding verzorgden. Ik wilde echter niet in horeca of iets dergelijks investeren, het moest iets maatschappelijks zijn. Het risico maakte mij dan niet zo heel veel uit, begrijp mij niet verkeerd, het speelt mee maar veel minder. Snelle winst hoeft voor mij ook niet, zolang ik het ingelegde bedrag uiteindelijk maar terug krijg en mocht ik daar nog iets op verdienen dan is dat mooi maar niet heel erg noodzakelijk. 

Via een blog die ik lees kwam ik terecht op de site van geldvoorelkaar en daar keek ik eens rond. Ik zag daar een project staan die mij wel wat leek, een crowdfunding voor het opzetten van een tehuis voor dementerende ouderen. Hier wordt hopelijk eerst naar de mens gekeken en dan pas naar de administratie die dat helaas met zich mee brengt. Elk project waar je investeert heeft een risico daar ben ik me terdege van bewust maar het voelde goed dus ik heb een klein bedrag geinvesteerd. 

De volgende dag alle papieren geregeld, gescand en opgestuurd zodat ik kon meedoen. Hopelijk gaat het project door en kan ik meedoen met mijn eerste zelf uitgekozen investering. Volgens mij komt dat wel goed, ze hebben nog ongeveer 2 weken te gaan en er is al meer dan 90% van het bedrag opgehaald. Dat komt dus wel goed, lijkt me. 

Dit is de eerste keer dat ik zoiets doe dus ik moet nog wennen, uitzoeken, lezen enzovoort. Normaal ben ik nooit zo impulsief maar zoals ik al zei, het voelde goed. Wanneer het mij bevalt kijk ik verder en zal ik alleen daarin investeren die mij een goed gevoel geven, waar ik wat in zie en die hopelijk een redelijke solide basis hebben. Een solide basis is echter niet een voorwaarde, een goede maatschappelijke insteek is mij wel wat risico waard. Ik wilde bovendien niet gelijk met een groot bedrag beginnen omdat dit de eerste keer is en ik nog moet leren hoe alles in zijn werk gaat. 

Ik zit erover te denken om een potje te maken waarin ik eens in zoveel tijd wat geld inleg zodat ik dat geld kan gebruiken voor dit soort investeringen.  Ik denk daar nog eens over na, op dit moment voelde dit goed en zullen we zien hoe het loopt. Aldoende leert men, soms struikel je maar dan sta je weer op en ga je door. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten