zaterdag 23 november 2019

Extra aflossing

In september van dit jaar mailde ik naar mijn hypotheekverstrekker dat ik ook dit jaar weer extra wilde aflossen en dat ik per ingang van 1 januari 2020 dan graag het nieuwe lagere hypotheekbedrag wilde gaan betalen. Dit zou betekenen dat ik voor 1 december de extra aflossing betaald moest hebben. Ik kreeg netjes een mail dat het ontvangen was en dat ik ruim op tijd weer een mail van hun zou krijgen met daarin de aflossingdetails.

Eind oktober kreeg ik een vermoeden dat men mij 'vergeten' was. Ik waagde er een mail aan met daarin de mededeling ' vergeet mij niet en stuur aub de mail met alle gegevens die ik nodig heb om de extra aflossing te doen' ...het bleef akelig stil.

Vorige week werd de toon van mijn tweede herinneringsmail al wat minder aardig en een dag later hing men aan de telefoon. Nee, komt in orde. U bent nog ruim op tijd als u maar voor 1 januari de extra aflossing doet. Ik vroeg nog wat is er met die maand gebeurt die jullie nodig hebben om e.a. te verwerken maar volgens de medewerker was er nog voldoende tijd. Ze zou de administratie in orde maken en via de mail op sturen. Ik vetrouwde het niet en wat bleek toen ik hun mail had ontvangen. Het nieuwe aangepaste hypotheekbedrag zou na de extra aflossing per 1 februari ingaan. Weer gemaild en wat kreeg ik toen als antwoord wanneer u extra wilt aflossen moet u de dit ruim van te voren....bla bla bla want er zit een administratieve verwerkings maand tussen m.a.w. een standaardmail.

Zucht, ik had dus wel gelijk. Ik betaalde in ieder geval dezelfde dag alvast de extra aflossing, ik had immers nu al wel de juiste details en ik belde daarna maar weer eens op. Ik legde nogmaals het hele verhaal uit en dat ik hun foute vervolgmail niet zo kon waarderen. Nee, het zou in orde komen. De vervolgmail kon ik als niet verzonden beschouwen.

Nu zul je denken waarom doe je nou zo moeilijk, het is maar 1 maand later. Nee, daar gaat mij niet om. Ik doe het netjes volgens hun eigen regels en ze maken er een potje van. Ik wil extra aflossen, ik regel dat conform hun huisregels en ze vergeten me en ze maken fout op fout. Ik heb nu dus 1 week voor de uiterste aflosdatum de extra aflossing betaald en nu wil ik dat het nieuwe verlaagde hypotheekbedrag per 1 januari ingaat. ( dit scheelt mij bijna €16,00 per maand)

Ik heb om een bevesting van de telefonische afspraak gevraagd en dat zou volgens de medewerker die ik nu aan de lijn had wel moeten kunnen. Eerst zien dan geloven. Ik blijf erop zitten, dat geneuzel ook. Het is een simpele aflossing verdorie.

2 opmerkingen:

  1. Ik vind het goed van je. Het is tenslotte jouw geld en die €16,- gaat weer naar de aflossing, die zou je anders alweer mislopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. je hebt helemaal gelijk, het gaat ook niet om die 16 euro (een beetje wel natuurlijk:-) ), maar het is een principe kwestie!

    BeantwoordenVerwijderen