zaterdag 1 september 2018

K-ziekte deel II

Ik heb al eens vermeld, bij mijn vader is prostaatkanker vastgesteld. Enige tijd geleden zijn we op gesprek geweest wat nu de verdere behandeling gaat worden. Hij moet eerst 3 maanden lang hormoonpillen slikken zodat de prostaat slinkt waardoor het beter behandeld kan worden. Hij krijgt daarna een eenmalige behandeling waarbij een soort goudstaafjes erin worden gespoten. Hierdoor kan de chemo beter zijn werk doen.

Hij zal in november/december ongeveer 25 keer bestraald worden. Hiervoor moet hij naar een andere plaats reizen, mijn moeder al helemaal in paniek, hoe gaan ze dat doen? Ik had die dag vrij genomen om ze naar die desbetreffende afspraak te begeleiden maar ik en de rest van mijn familie kunnen natuurlijk niet alle dagen dat hij moet worden bestraald hem wegbrengen en ophalen. Ze kon gelukkig al een beetje gerustgesteld worden omdat er via de zorg vervoer geregeld kan worden.

Mijn vader wordt dan gehaald en gebracht zodat niet alles op de schouders van mijn moeder terecht komt. Uiteraard kunnen wij, als kinderen ook nog het ea betekenen. Ze was een klein beetje gerustgesteld en zou zelf contact opnemen met het ziekenfonds over de gang van zaken omtrent het vervoer.

Ze wilde gelijk al bellen maar daar heb ik een stokje voor gestoken, eerst maar eens alles rustig laten bezinken en dan in september maar eens informeren.

Zoals ik al had verwacht heeft mijn moeder ea al geregeld.  Ze is misschien is dan wel bijna 80 maar geduld is nog steeds niet een van haar sterkste kanten. Ze heeft inmiddels een formulier thuis waarop staat dat ze toestemming heeft om een door de zorgverzekering uitgekozen taxi bedrijf te bellen. Dit bedrijf is dan op de hoogte is van het vervoer van en naar het ziekenhuis in kwestie. Hij (mijn vader zal) zal dan 4 a 5 keer per week worden gehaald en gebracht ivm de bestraling.

Ik ben er in ieder geval blij om, dit haalt een hoop zorgen bij mijn moeder weg. Er zal ongetwijfeld een last van haar schouders zijn gevallen. Mijn vader vindt alles wel goed, gaat hij is het goed, gaat hij niet is het ook goed. Het gaat grotendeels compleet langs hem heen, niet omdat hij het allemaal niet meer aankan maar het interesseert hem gewoon niet of zoals hij zou zeggen 'het moakt mien de pis niet lauw' maw het zal allemaal wel.


1 opmerking:

  1. Die taxiservice is fantastisch geregeld. Mijn schoonzus werd behandeld voor een hersentumor en de taxi was een perfecte uitkomst.

    BeantwoordenVerwijderen