woensdag 5 september 2018

Beleggingen

Sinds maart 2017 beleg ik via mijn bank in een beleggingsfonds dat wereldwijd actief is. Ik stort elke maand een vast bedrag en wanneer ik ongeveer €200 te besteden heb koop ik weer aandelen. Het rendement is tot nu toe 17%. Hier ben ik heel redelijk tevreden over. Dit is een lange termijn belegging. Ik besef uiteraard dat het goede rendement van nu niet altijd zo hoog zal zijn maar voorlopig profiteer ik er maar van of eigenlijk niet want ik haal het geld er toch niet van af.

Het rendement is uiteraard stukken beter dan het geld wat ik op de spaarrekening heb staan. Het geheel is overzichtelijk te volgen zowel qua kosten als opbrengsten. Ik besef ook wel dat mijn bank hier echt wel winst op maakt maar goed, dat is ingecalculeerd. Ik ben niet zo'n 'gepokt en gemazelde' belegger die dat zelf allemaal wel even zal gaan doen dus daar heb ik vrede mee, overal win en verlies je wat. De vorige instantie waar ik mijn eerste belegging-stapjes zette was helemaal een ramp, daar kreeg ik in de gaten dat de administratiekosten alleen maar opliepen en mijn winst de laatste jaren vrijwel nihil tot helemaal niets was en ondertussen wel steeds hogere administratiekosten dat viel bij mij niet meer te rijmen.

Het is de bedoeling dat ik deze beleggingen gebruik voor een aanvulling op mijn pensioen. Wat heb ik dan nodig, geen idee. De eerste vraag die in mijn hersentjes opdoemt is wat wil ik ermee. Wil ik een luxe leven, veel op vakantie en ga zo maar door. Dat veel op vakantie gaan ben ik gewoon geen persoon voor dus zal wel loslopen maar wat dan? Ik heb er tot nu totaal geen idee van. Het duurt nog zo'n 20+ jaar voordat ik hier aan toe ben maar toch zo af en toe fantaseer ik eens lekker op los.

Wat ik in ieder geval wil is dat ik me geen zorgen hoef te maken of ik die maand wel rond kom, ik zal ongetwijfeld moeten opletten maar als ik ergens een cappuccino wil gaan drinken dan moet dat kunnen of wellicht een bioscoopje pakken. Mocht er iets kapot gaan in en rondom mijn huis wil ik niet dat ik een lening moet afsluiten om dat vervolgens te laten repareren. (uitzonderingen daargelaten zoals het instorten van een muur om maar iets groots te vermelden) Ik moet me financieel kunnen redden/bedruipen.

Ik meldde het al eerder, daarom los ik ook extra af op mijn hypotheek maar deze lange 20 jaar en meer beleggingshorizon is puur voor aanvulling van mijn pensioen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten